Diesel forskrækkelse...???

En ting jeg har opdaget er at alle har en mening om Diesel i Båd verdenen...

Ved vinteropbevaring...
Skal man tømme tanken...???
Fylde den helt op så der ikke er plads til kondens...???
Nogen fylder tanken næsten op og fylder petroleum i til sidst...

Skal man bruge Marine Diesel eller ej...
Auto diesel er tilsat biodiesel hvor der er grobund for bakterier...
Marine diesel er uden biodiesel men tilsat additiver der opløser skidtet i tanken
og der er jo kun en vej ud... Gennem Motoren...

Jeg er sku´  forvirret...

En kammarat Der har kørt tankbil i 25år.siger at jeg skal hælde kaburatorsprit i når jeg fylder Diesel på... bare et 2-3 deciliter... Det emulgerer med fugten/kondensen så det løber med gennem motoren og gør ingen skade... I Hans´s egen Diesel vogn hælder han tit 4-5 liter Bensin i tanken før han fylder op med 80 liter Diesel... "Så går den som en Baby"...

Håber Jeg får sat en debat igang... og... korriger mig hvis noget af det jeg skriver er noget vrøvl... Jeg har bare samlet informationer på diverse marine sites...

Mvh Michael
 


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er utroligt simpelt. Sørg for tanken kun indeholder marinediesel sæsongen i gennem og fyld den op før vinteroplaget. Har du mulighed for og tappe kondensvand af tanken gør du selvf. det også. 

Husk lige og have et sæt nye dieselfiltre med ud og sejle, hvis du skulle blive ramt af pest trods alle forsigtighedsregler taget !!!

Algerne der laver dieselpesten, lever i kondensvandet du har i tanken. 

Nymodens diesel rådner og danner en slimet masse der .........

Vil ikke anbefale hverken benzin eller sprit. Det beror dog på jeg før har set en pumpe inden i  der har kørt med for meget af før omtalte ikke smørende væsker. Der skal dog meget til før ......    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu er "diesel" et vidt begreb i den maritime verden, da vi kan komme hen over flere forskellige grader af olie:
VGO, MGO, MDO er nogle af "graderne".

Vacuum gas oil er det tætteste du kommer på renheden i bil-diesel

Marine Gas olie er en anelse ringere/højere viscositet, og en smule mere beskidt end VGO

MDO er den helt beskidte af slagsen, som du skal holde dig fra til privat brug, da der ofte er for meget skidt i det til privat brug, da det ikke bliver centrifugeret inden brug i private både. Det resulterer i dine filtre "mudres" til meget hurtigt, og er du meget uheldig, er der parafiner i MDO'en, der ofte fældes ud når olien bliver kold, hvilket resulterer i dit brændstofsystem blokkerers lyn hurtigt hvis dette er tilfældet.

Så hold dig til bil-diesel eller VGO, så slipper du for de fleste af problemerne, og så vil jeg anbefale dig at dræne dit system før vinterens oplægning, for at undgå nogle muligheder for udfældning af parafinerne, hvis de er der, om end det resulterer i lidt ekstra udluftnings arbejde til foråret.

 

Hej

Gør som Nitter skriver. Dog hælder jeg en dunk karburatorsprit på tankene, når båden er kommet på land. I sejlersæsonen tilsætter jeg et additiv, der skulle dræbe eventuelle bakterier.
Sådan har jeg gjort i de 12 år jeg har haft min nuværende båd, og det er 7- 9- 13 gået uden problemer indtil nu.
Jeg har ikke mulighed for at tappe evt. slam og vand af tankene, derfor prøver jeg at gå med både livrem og seler.

Mvh Finn
Hej

Et besøg på dette link til Dansk Sejlunion burde klare de fleste spørgsmål om båddiesel:

http://www.sejlsport.dk/baadejer/praktisk-viden/motor

1691

Hej

Vil ikke gentage hvad andre har skrevet, kun tilføje.

Jeg hælder 1 ltr. karburatorsprit, samt 0,5 l. 2 taktsolie  i og tanker helt op med marine diesel til sidste korte tur inden vinteropholdet. derved er brændstofsystemet beskyttet så godt som muligt.

Bruger derefter 0,5 sprit, samt ,25 2T olie ved hver optankning, da du kan få "fugt" med ved tankningen.

Olien kommer jeg i fordi jeg bilder mig ind at det er godt for pumper og dyser, og bilder mig ind ad dyserne "larmer" mindre.

Og selvfølgelig et nyt filter i vandudskilleren.

Mvh Ole

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis