Hvordan finder jeg det rigtige kabel fra roset i køkken?

Hejsa,

Jeg har et sænket loft hvor der i køkkenet sidder en roset tilsluttet med ledninger, der sker bare ikke noget når jeg tænder for kontakten og sådan har det altid været siden loft og det el der er lavet blev til. Jeg har et skab hvor alle samlinger og dæmpere sidder, plus nogle løse ender som jeg formoder har forbindelse til den roset. 

Mit spørgsmål går på hvordan jeg får målt mig frem til hvilke af de kabler i skabet der forbinder rosetten?

Pft

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af PSW på 20-11-2014 19:40

Hejsa,

Jeg har et sænket loft hvor der i køkkenet sidder en roset tilsluttet med ledninger, der sker bare ikke noget når jeg tænder for kontakten og sådan har det altid været siden loft og det el der er lavet blev til. Jeg har et skab hvor alle samlinger og dæmpere sidder, plus nogle løse ender som jeg formoder har forbindelse til den roset. 

Mit spørgsmål går på hvordan jeg får målt mig frem til hvilke af de kabler i skabet der forbinder rosetten?

Pft

Kunne du  ikke sætte et par billeder af din installation ind. Det er umuligt at gætte sig til hvad der hører til hvad ud fra din beskrivelse.

 

Med hensyn til dit spørgsmål om måling, findes der to måder endten spændingsmåling eller gennemgangsmåling uden spænding.

 

 

 


fase
Sæt strøm til ledningerne i rosetten og sæt en spændingsmåler på i de der ledninger i skabet, viser måleren 230V har du fundet de rigtige ledninger.

Hilsen Andreas.

Mod amatørinstallationer.
Skrevet af Andreas.Olesen02 på 28-11-2014 23:45
Sæt strøm til ledningerne i rosetten og sæt en spændingsmåler på i de der ledninger i skabet, viser måleren 230V har du fundet de rigtige ledninger.

Hilsen Andreas.

En ret uautoriset måde at fejlsøge på - det vil jeg fraråde.

Hvis der er en nul monteret i lampestedet kan det skabe en kortslutning hvis ledningerne monteres forkert - og hvis nullen tages fra en anden gruppe end den lampestedet er tilkoblet kan  HPFI koble ud.

Vi ved jo ikke om det kun er tændledningen, der ikke er monteret - eller fejlbehæftet.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Andreas,

Jeg har tænkt tanken, men har ladet det være ved det.

Men hvilken type strøm skulle det være, almindelig 230v ... eller kunne man sætte noget andet mindre farefuldt på roseten, måske et batteri af en type?

Hvad siger du EISOE?

Annonce
Ja, den havde jeg ikke lige tænkt over.

Mod amatørinstallationer.
Kunne godt tænke mig at se et billede af det hele, både skab og roset.
Det ville være nemmere at hjælpe dig, hvis du tog nogle billeder.

Mod amatørinstallationer.
Du skal ikke sætte strøm på og så håbe. Det er ikke muligt at give et kvalificeret svar ud fra de oplysninger. ET PAR BILLEDER ! !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Enig med elmand - et par billeder ville hjælpe.

Men umiddelbart synes jeg du skal bruge din el-installatør - han kan hurtigt og sikkert finde den fejl. Sådan noget er ikke noget man bør rode med selv.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis