Hvilken boremaskine?

Så er det den tid på året igen, julen står for døren og da makitaen ikke overlevede faldet fra taget, så står en ny boremaskine øverst på ønskelisten. 

Inden jeg sender familien på rov, får jeg dog nok mest ud af på forhånd at vælge hvilken maskine jeg ønsker mig

Så hvad kan i anbefale? Den skal bruges til div. gør det selv opgaver rundt omkring i huset, bore og skue osv, den vil aldrig blive brugt til større projekter end at samle køkkener og højbede, bore et par huller hist og her, og hvad man nu ellers laver i det daglige. (altså der er ingen større tilbygninger/renovationer forude, hvor det ville give mening at købe en 3000+ krs maskine) 

- Slag funktion er et must, men ikke et krav.

- 2 batterier er et krav

- Lyn lader er et must (da jeg ofte.. ret ofte, glemmer at lade batterierne) Men dog ikke et krav. 

- Overvågnings funktion på opladeren er et krav (for når jeg endelig husker at oplade batterierne, står de gerne i opladeren et par uger)

- Priside: 900-1300 kr.

Hvad kan i anbefale? Gerne specifike modeller, ikke blot mærker. 

Lure lidt på en black and decker autosense (men har på fornemmelse man betaler for en funktion man næppe kommer til at bruge) samt en black and decker Mt188kb (boremaskine med slag, til omkring 1100kr) er dog nervøs for om de forholdsvis små batterier på 1.5ah duer til noget.

På forhånd tak, glæder mig til at se hvad i kan anbefale.

(Ps. frabeder mig forhånd forslag der går væsenligt over budgettet, uanset hvor meget mere man får for pengene)

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg var ganske godt tilfreds med den, den nåede også at blive 5 år gammel, var blevet glemt ude i regn og sne flere gange end jeg kan tælle på fingerne, røget ned fra stier og trapper, og på det sidste virkede kun et af battierne, med halv kraft, og maskinen knurede som et stykke pap i et cykelhjul.. men virkede, det gjorde den.. vel og mærke indtil mine fliser tog livet af den (og lur mig om lidt gaffatape og et par skuer ikke kunne have fået den i sving igen )

Jeg har dog ingen direkte krav om det skal være Makita igen, at jeg valgte det mærke den gang var blot et tilfælde, har på det seneste kørt med en billig maskine af mærket Toolson, og ja.. den går jeg stærkt uden om fremad sigtet
+1 til Makitaen fra Harald.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Jamen sammenligning er jo enkelt:

Makita 1,5 Ah 18v 13 mm bor 42Nm slagb. 15 min.lader  1500,00-

Dewalt 1,5Ah 18v 13 mm bor 42Nm U.slag  60 min lader 1400,00-

Bosch 1,5Ah  18v 10 mm bor 34Nm U.slag   ? min lader  1000,00-

Så mon ikke du kan nå at vaske op nogen gange inden jul, så du har fortjent lidt større julegave !!


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Jeg har rigtigt gode erfaringer med modeller fra Milwaukee, også til en fornuftig pris. En Milwaukee Akku Slagbore-/skruemaskine 14,4 V - 1,5 Ah med 2 batterier i kuffert, C14PD-22C, kan fås til omkring 1500-1650 kr. Så har du i hvert fald en specifik model at sætte på ønskelisten

Spec.
- 13 mm borepatro
- 45 Nm drejningsmoment
- 0-27.200 slag/min.
- 30 min ladetid
- Batteriindikator

Med venlig hilsen
Henrik Jensen
Stromento.dk - Online forhandler af værktøj
Annonce

find en der ligger bedst i hånden. i butikken.!

tag et kig på Milwaukee. Til pris/egenskaber ligger den måske liiiiige lidt i underkanten men det er stærkt og solidt grej, så hvis du kan nøjes med en 10.8er ville jeg mene det ville være et godt bud. Selvfølgelig er det altid lækkert med mere power, men så skal man lidt til læderet, medmindre de er på tilbud. Det hænder at de kan købes til rigtig gode priser

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
...og iøvrigt: almindeligt slag er ved at være udkonkurreret af multibor. Skal man have noget der er væsentligt bedre, er man nødt til at tage springet til en reel borehammer. Fordelene er væsentligt flere end ulemperne, idet du kan nøjes med en lettere maskine, du betaler ikke for en funktion, som i bedste fald alligevel kun virker halvt, og selvom du evt. Skulle beslutte dig for at anskaffe en af de helt billige borehamre, så vil den stadig være bedre end enhver slagmaskine - som bonus har du stadig skruemaskinen fri, og undgår unødig slitage.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Jeg har en Makita akku boremaskine med slag, det bruger jeg en del, det er faktisk overraskende effektivt.
(jeg her også en 230 volt borehammer) Men den er ikke så meget fremme siden jeg fik en akku med slag,
ja det er jo smag og behag. Jeg har monteret vinduer i mursten - temmelig hårde endda, med en almindelig 12v maskine (uden slag, bore), og en 14,4 slagnøgle (skrue). Ingen risiko for at smadre sten eller slå dem løse, og de gik i som smør.... Og det alene pga. multiboret, for ellers var det dømt til at slå fejl.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis