Hmm afbryder knapper vender på hovedet

Hej

Jeg har sat en lampe op i et lampeudtag der kan tændes og slukkes med to afbrydere. Umiddelbart vender det dog forkert i forhold til andre steder i huset hvor vi har korrespondance. Situationen er:

Begge afbrydere (1 og 2) står i slukket position = lampen er tændt
Begge afbrydere (1 og 2) står i tændt position = lampen er tændt
Afbryder 1 står i tændt position, afbryder 2 står i slukket position = lampen er slukket
Afbryder 1 står i slukket position, afbryder 2 står i tændt position = lampen er slukket

Er det normalt??? Eller er der byttet om på noget? Synes det er lidt misvisende at lampen er tændt når begge kontakter står slukket.

Vores andre steder i huset med korrespondance fungerer helt modsat af ovenstående (dvs lamperne er tændt når afbrydere står i forskellig position og slukket når de står i samme position).

65 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er som det skal være. Det er helt tilfældigt hvordan afbrydere vender ved korrospondance. Du kan jo heller ikke se hen på den anden afbryder før du beslutter dig for om der skal tændes. Er det noget der generer, kan du bare skrue den ene at og dreje den 1/2 omgang. Har du kun et andet system med korrospondance ja så passer stastistiken fifty fifty


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er helt ok. En korrespondanceafbryder er aldrig "slukket" , det er jo en omskifter dvs en fælles klemme hvor der er forbindelse til en anden klemme i den ene stilling og forbindelse til en anden klemme i den anden stilling. Så at det virker modsat de andre korspondancer du har er til fældigt, sandsynligvis er der i en eller flere af dem hvor en afbryder er vendt på "hovedet" men det er jo fuldstændig ligegyldig

Super godt, det var jo enigt og klart svar. Jeg må overveje at få vendt den ene næste gang jeg har elektriker - hvis det fortsat irriterer mig at det vender på hovedet. Jeg har bare altid været vant til at lyset er tændt når de to kontakter står i forskellig position. Jeg har to andre steder med korrespondance hvor det fungerer på den måde.
Du kan let selv vende dem, der skal ikke pilles i ledninger. Hvis det er fuga (med tangent) Stikker du skruetrækker under tangenten i et hjørne, og vipper den af. Løsner (ikke skrue helt af)skruer og trækker afbryder ud. Det er lettest hvis der er der sidder alene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den ene afbryder er sådan en dobbelttingest hvor der sidder to små afbryder. Den anden er en almindelig kvadratisk afbryder. (Begge er vist fuga). Er det ligemeget hvilken jeg vender?
Annonce
Den dobbelte, som så er en dobbelt korrespondance, kan du ikke vende. Så vender du jo den anden side også.
Så du skal vende den enkelte.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har atter haft besøg af elektriker og i den forbindelse kiggede han lige på vores lampeudtag i køkkenet.

Det ene udtag, som overstående handler om (med korrespondance) - ja der måles der mellem 75 og 110 volt med et voltmeter, når der er afbrudt på kontakterne. Elektrikeren som er en ganske erfaren herre kunne ikke forklare hvorfor. Han prøvede at tjekke afbryderknapper, afmontere ledninger både i kontakter og lampeudtag. Intet hjalp og alt ser rigtigt ud - nogen der ved hvorfor en så høj spænding kan stå på vores lampeudtag?

Det andet udtag i køkkenet målte ca. 40 volt i afbrudt tilstand.

Nogen bud? Og hvad skal man gøre?

Det kan godt være induktiv spænding , ganske ufarlig , men få elektrikeren til at megge din installation igennem , der kunne jo være en overgang et sted...........


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af ntchm på 26-11-2014 14:23

Jeg har atter haft besøg af elektriker og i den forbindelse kiggede han lige på vores lampeudtag i køkkenet.

Det ene udtag, som overstående handler om (med korrespondance) - ja der måles der mellem 75 og 110 volt med et voltmeter, når der er afbrudt på kontakterne. Elektrikeren som er en ganske erfaren herre kunne ikke forklare hvorfor. Han prøvede at tjekke afbryderknapper, afmontere ledninger både i kontakter og lampeudtag. Intet hjalp og alt ser rigtigt ud - nogen der ved hvorfor en så høj spænding kan stå på vores lampeudtag?

Det andet udtag i køkkenet målte ca. 40 volt i afbrudt tilstand.

Nogen bud? Og hvad skal man gøre?

Prøv først at montere en lampe til udtaget,og mål så spændingen med slukket lys. Spændingen burde så være faldet til meget tæt på nul. Grunden til at der kan måles en spænding kan skyldes at der er blevet anvendt et voltmeter med høj indgangsmodstand, som ikke belaster ledningerne og derfor kan måle en spænding, som bliver kapacitivt overført. Derfor er mit råd, at belaste lampestedet med f.eks. en pære monteret mellem nul og mellemledning, og derefter måle spændingen.

 

Jeg har været udde for lignende tilfælde før, og da var det klaret med at montere belasrningen.

 

Til dit spørgsmål om hvad man skal gøre, må mit svar være: Intet

 

 

 


fase

Jeg spurgte også min elektriker til det med induktion, kapacativ kobling og krybestrøm da han var her igår.

Det mente han ikke kunne lade sig gøre. Vores hus er fra 2007 og ledninger er jo godt isoleret.

Jeg kender ikke til forskellen på induktion, kapacativ kobling og krybestrøm, og har ikke den fjerneste anelse om hvorvidt det ok at der kan måles så mange volt på lampeudtag med afbrudt afbryder. Men det generer mig jo lidt at jeg ikke ved hvorfor der står så mange volt på et afbrudt lampeudtag. 

Jeg har prøvet jeres trick med at sætte en lampe på lampeudtaget og det resulterer godt nok i at min elma spændingstester ikke længere lyser.  (eletriker målte med et voltmeter)

Jeg må vist prøve med et voltmeter.. nogen anbefalinger til et voltmeter? 

Der er yderligere 55 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis