Undertryk

Jeg har lidt problemer med træk i en lejlighed jeg ejer.

Der er central udsugning som kører konstant og der er virkeligt træk i det...

Det hjælper ikke at blænde det af, eller slukke for den motor der sidder på opgangen, for lejlighedene er ikke tætte nok til at undertrykker ikke forplanter sig.

Pakningerne i de nye træ/alu vinduer kan ganske enkelt ikke holde tæt...

Jeg har forgæves forsøgt at prikke til bestyrelsen, men de er nogle gamle tosser der ikke forstår at der kan være rigtigt mange penge at hente i besparelser på varme på det her punkt...

Er der nogen der ved hvor kraftigt et undertryk der er sundt at leve i? Jeg har tænkt mig at få det målt..

I tænker nok... Rolig nu... Men det er altså ikke småting
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder godt nok voldsomt... Hvad med de andre beboere i opgangen? Vil de ikke være med til at skubbe på bestyrelsen, hvis de oplever samme problem ? ...og hvis det kun er dig, der står med problemet, hvordan kan det så være ?

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Jeg har prøvet det same i en lejlighed (boligforening), jeg engang boede i, og trækket opstod ligeledes EFTER vi fik nye vinduer og døre. Centraludsugningen bidrog kun en lille del til trækket, som var værst når det blæste. Blæsten skabte et overtryk i murværket, der trykkede luft ind i lejligheden gennem revner og sprækker omkring døre og vinduer, samt rundt langs kanten i loftet (jeg boede øverst). Trækket var kraftigt nok til at kunne blæse en lighter ud, hvis den blev holdt hen foran en sprække. Jeg snakkede med en håndværker om det, og han sagde at det var svært at undgå, at det pev lidt ind fra revner og sprækker. Omkring de nye vinduer og døre sagde han, at fuger og limninger omkring elementer og lysninger var dårligt udført, og da der ikke blev monteret dampspærre ifm. udskiftningen, så kunne luften passere uhindret fra murværket og ind i lejligheden.

Måske du skal holde øje med, om trækket kan relateres til blæst - hvis ja så er centraludsugningen ikke den primære årsag. Hvis dit træk kommer fra revner omkring vinduerne, så kan du evt. selv rette op på det, ved at gå en runde med en fugepistol - træk kan koste dyrt på varmeregningen.

Hellere leje end at bo på gaden.
Inden du sel bekostiger en måling, burde du få fat i ventilationsmandens oprindelige indreguleringsrapport. Det er ikke usædvanligt at den ikke findes, for indregulering er besværligt. Det er dog nødvendigt og et normkrav.
Så måske er der nogen der er løbet fra en ikke-færdig opgave og skylder en indregulering.
Hvis indreguleringsrapporten findes, men forholdene ikke er som rapporteret, skal der en ny indregulering til.
Ved centralsug kan du kun regulere ved at kigge på alle ventiler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis