Gipsloft

Hej lds'ere,

Jeg er gået i gang med at renovere stueetagen på mit hus (bygget i 1940, og er 1 1/2 plans med udnyttet overetage), og har derfor et par spørgsmål til jer.

- Jeg har revet det gamle undersænkede loft ned, hvor der var 100 mm isolering i. Ovenover det, er det gamle pudsloft som ser fornuftigt ud. Bjælkelaget består af 6"x6" bjælker, de sidder med ca 110 cm kant til kant. Der er ingen isolering i bjælkelaget.

- Nu vil jeg gerne have gipsloft op, så mit spørgsmål lyder:

- Kan pudset blive siddende , eller skal det rives ned, så jeg kan isolere i bjælkelaget?

- Hvordan skal der forskalles til gipsloft, nu når der er så langt mellem bjælkerne?

Håber der er nogen der kan hjælpe.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal etableres 100mm isolering mellem 1.sal og stueetagen af hensyn til brand, så kan dette ikke laves oppe fra, så ville jeg rive det pudset loft ned ja.

Hvis ikke, så skal der bare forskalles under pudsen pr. 300mm, også opsættes gipsplader, gerne 2 lag med forskudte og sammenlimede endestød, så du eliminere risikoen for revner ved kortkanterne.
Hej,
Tak for det hurtige svar!

Jeg vælger at rive pudset ned, og isolere i bjælkelaget. Hvordan ser det så ud med forskallingen til loftet?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Bare alm. høvlet forskalling pr. 300

Den smule ekstra spænd mellem bjælkerne betyder ikke det store når der forskallet pr. 300mm
Jeg siger tak for hjælpen.

Vælg nu ikke for hurtigt i beslutningerne. Det afhænger af om du kan isolere oppefra, eller kan få blæst noget isolering ind imellem etagerne.

Jeg har lavet det samme i 2 stuer, 1 for 7 år siden og 1 for 2 år siden. Pudsen på dit loft sidder på brædder med ca. 1 cm mellemrum. Der er masser af muligheder for at skrue gips direkte op i loftet.

Jeg har gjort det med god held begge steder. Selv om der var en del huller op igennem den pudsede loft, gik det udmærket. Gips kan jo bære sig selv over mere end 30 cm . Der er kun 1 lag gips, og ikke revnet nogen steder. De kanter der ikke var faset til gase strimmel, blev skåret i 45 grader så der er plads til spartelmasse.

Der er lavet afrundede stuk hjørner. Et par forskallinger 30 +30 grader i hjørnet imellem væg og loft. Så slå noget hønsevæv på. Det blev så pudset rund. (det er ikke let) Der hvor runding bliver til henh.vis væg og loft er der monteret stuklister. Da de skulle være magen til dem vi har i den 3. stue, med ægte pudset loft, blev jeg nødt til selv at lave lister med overfræser. Jeg vedlægger et par billeder af hjørner. Og af undskyld min LDS Whisky reol, man skal jo prale når man kan komme til det, åh gav mig lige lyst til at skænke en Bowmore gold reef

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej,
Ja, det ser jo rigtig godt ud med det loft.
Men jeg har revet det pudsede loft ned, så der kan blive isoleret nedefra.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også