Køkken bordplade trænger til olie

Hej!

Jeg har en bordplade af amerikans valdnød i mit køkken, og den er stadig rigtig fin efter snart 8 år, men rundt om vasken er træet blevet lyst, og det skriger efter noget olie. 

Jeg har en excenter sliber, som jeg havde tænkt mig at bruge - hvillken korn skal jeg bruge? 200 ved vasken hvor den trænger, og 5-600 på resten af pladen, der stort set er som ny?

Dernæst hvilken olie?

Beskriv gerne fremgangsmåde step for step

Pft!

 

 

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gør som Koluda forslår, han ved noget om det

Kommer jo an på hvor slem den er.

Er den meget misfarvet, så ville jeg nok starte med væsentligt lavere korn, at få ridset bordpladen lidt op inden olien påføres er slet ikke ringe, men korn 500-600 vil mere eller mindre ingen effekt have på en bordplade, som er mættet med olie.

Så hvor slem ser bordpladen ud, for har den rejst sig en smule rundt om vasken, ville jeg da start med en korn 120 også afslutte med feks korn 200, når pladen så har fået olie, så kan den slibes med en skuresvamp, så bliver den flot blank igen.

Start med at vaske bordpladen med Trærens, så du får alt gammelt fedt, opvaskemiddel osv. væk som kan være spildt, husk at vaske efter med vand.


Derefter ville jeg slibe bordpladen med almindeligt sandpapir korn ca. 200 efter den var blevet tør. Venter du ca. 12timer i alm. Stuetemperatur så er du godt på den sikre side.


Aftør bordet med en fugtig klud for at fjerne alt slibestøvet og lad tørre et par timer.


Så giver du bordet en omgang olie, hellere for lidt end for meget, så kan du altid give det igen hvis det ser ud til at kunne optage det.


OLIEN MÅ MAX STÅ 20-30min vil på det kraftigste anbefale dig ikke at følge Håndværkerens råd. Du risikerer slet og ret at olien begynder at hærde og så er der en stor opgave foran dig med at få det fjernet.


Efter de 20-30min giver du igen olie de steder hvor der er tørre områder som kan suge mere, lad det trænge ned, igen max 20-30min og poler efter med en polerpad af den fine slags eller vådslibepapir i den finere ende, husk der skal være olie at slibe i på pladen.

Herefter fjernes overskydende olie med en fnugfri klud og så er det bare at vente ca. 1 døgns tid på at olien hærder op. Undgå så vidt muligt at komme vand på bordpladen i den tid.

Håber den lange smøre kunne hjælpe dig 


Mvh Kim


Jeg har lige fået lerveret 11M amerikans valdnød bordplade,
det lyder som om du ved hvordan man behandler det fra starten af, kan du forklare det kort???

eller er der andre der kan, linoile ja, men er det vigtig at bruge sandpapir??

Jeg skal forsøge at gøre det kort, er ikke mit speciale. Men først og fremmest vil jeg stoppe dig ved linolien, lad nu vær med at bruge linolie der er ingen fornuftigt grund til det. Tværtimod hærder det ikke op og kan harske. Brug istedet en decideret køkkenbordsolie som feks. TripTrap Køkkenbordsolie natur, har aldrig oplevet dårlige resultater med den, hverken personligt eller professionelt.

Sådan ville jeg gøre:

1. Slib pladen grundigt med sandpapir korn 150-200

2. Fjern alt slibestøv med rent vand og en opvreden klud og lad tørre i en 3-4 timer

3. Rør olien op og fordel det jævnt over pladen. Husk alle hjørner, kanter og bagside. (vær opmærksom på at skal der stå en opvaskemaskine under pladen et sted, så skal der ligges en form for dampspærrer på undersiden af pladen, så den ikke bliver udsat for den varme damp hver gang du åbner maskinen)

4. Lad olien trække i MAX 20-30min, er der nogle steder hvor det tørrer hurtigt ind kan du løbende give de steder ekstra olie.

5. Poler herefter pladen med en polerpad af den fine slags, med årerne i træt.

6. Fjern alt overskydende olie fra pladen med en fnugfri klud.

7. Lad pladen stå og trække i et par timer.

8. Gentag behandlingen 2-3 gange herfter. Når du har lagt det sidste lag olie på, så sliber du i den våde olie, med noget fint vådslibepapir bordpladen (husk at følge træets årer). Lad det trække ganske kort (omkring 10-15min) og fjern alt overskydende olie med en fnugfri klud.

9. Vent minimum 1døgs tid før du tager pladen i brug. Så den får lov at hærde helt op.

10. Så er det bare at nyde det flotte resultat.

Vigtige tips:

Giv bagsiden olien først, så kan du øve dig lidt og se resultat inden du giver dig i lag med den synlige del af bordpladen.

Smid kludene i en spand med vand og stil den udenfor en dags tid, det er næppe nødvendigt men en forholdsregel jeg altid tager. Hellere være på den sikre side Ville være træls hvis der gik ild i noget

Håber det kan bruges og ikke blev alt for langt

Mvh Kim


Annonce
Skrevet af Koluda på 26-10-2014 10:13
Kommer jo an på hvor slem den er.

Er den meget misfarvet, så ville jeg nok starte med væsentligt lavere korn, at få ridset bordpladen lidt op inden olien påføres er slet ikke ringe, men korn 500-600 vil mere eller mindre ingen effekt have på en bordplade, som er mættet med olie.

Så hvor slem ser bordpladen ud, for har den rejst sig en smule rundt om vasken, ville jeg da start med en korn 120 også afslutte med feks korn 200, når pladen så har fået olie, så kan den slibes med en skuresvamp, så bliver den flot blank igen.

Tak for svaret...

Jeg vil satse på at gå i gang i weekenden.

 

 

 

Kunne man bruge den grove side på en skuresvamp, hvis man ikke har en polerpad?
Jep, det gør jeg selv normalt...
Skrevet af Koluda på 14-11-2014 18:26
Jep, det gør jeg selv normalt...

Super

Jeg er sidenhen, kommet lidt i tvivl mht at slibe hele bordpladen med en excenter sliber, da det kun er omkring vasken at bordpladen er slidt - ellers står den super flot (som ny).

Førhen har jeg bare brugt håndkraft, med sådan noget filt halløj som jeg har fået af en gulvmand - det har virket rigtig godt.

Sidste gang jeg gjorde det (3-4 år siden), forblev pladen dog lys omkring vasken, og ikke mørt valdnød som resten af pladen.

Tror I jeg bør give hele pladen en tur med en excenter fra 120 og afsluttende med 220 eller hvad mon er bedst?

 

Det er måske lidt svært at se, men området omkring vasken er blevet noget lys med tiden, i forhold til resten af pladen

Det er i øvrigt Junckers bordpladeolie jeg har købt - rustik klar.

http://i48.photobucket.com/albums/f207/plex_dk/IMG_0041.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f207/plex_dk/IMG_0040.jpg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis