Placering af gulvvarme manifold

Hej derude i stuerne!

Jeg har netop inkøbt et wavin gulvvarmesæt med 10 kredse. Jeg bor i et 3 plans hus, hvor min fjernvarmeunit sidder i kælderen.

Mit spørgsmål går så på, hvordan ville man typisk montere manifoldene?

Min første tanke var at gemme det hele væk i kælderen sammen med fjernvarmeunit, men på denne måde får man jo både gulvvarmeslager fra oven og for neden hvilket ville gøre monteringen af slanger noget bøvlet.

Min anden tanke var at trække en enkelt streng op gennem huset hvorpå man så på hver etage kunne montere et manifold til etagens rum.

Hvad ville være det mest rigtie at gøre?

Mvh

     Kim

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Begge dele kan lade sig gøre, men hvis det hele monteres i kælderen skal slangerne skylles GRUNDIGT igennem, for og undgå
luftlommer. Det undgår du så ved og ha en manifold på hver etage, men så skal du forlænge ledningerne til telestaterne.

Enig med LL1 om en manifold monteret over gulvslangehøjde på hver etage af hensyn til udluftning. Det er nemlig en naturlov at vand er tungere end luft. Sidder manifolden lavere ender luften nemlig i slangerne, i stedet for i manifolden, hvor den er f...... sværd at "tappe" af uden og lave en masse mannuelle udluftninger. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for det hurtige svar! :-)

Jeg sætter et manifold på hver etage, det giver også det bedste visuelle resultat, da det er lidt knebent med pladsen i kælderen. Så er jeg også fri for at skulle bøvle med at luft i systemet! :-)
Jeg har min manifold siddende i stueplan, og den føder også første sal, intet problem der..
Man udlufter ved at lukke alle andre streng end den man vil udlufte, og så åbner man den ønskede streng helt op, og så sætter du din pumpe i "tsunami" mode og så er der ikke mere luft i den streng
Jeg har 3 strenge på første sal, og de leverer fint varme

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis