Isolere kældervæg indefra?

Hej folkens

Jeg har en fin kælder hvor der sidste år blev gravet omfangsdræn og lagt 50cm leca-nødder rundt om. Huset er en murermestervilla fra 1952. Kælderen er tør.

Jeg vil gerne bruge et af rummene til værksted (senere måske værelse) og gildesalen til diverse, hvorfor jeg gerne vil isolere ydervæggene i de rum. Jeg tænker på at lave et 95 mm stålprofil-skelet og så sætte 95 mm Rockwool i og 1-2 lag alm. gips udepå. Har prøvet at søge lidt på det, men synes svarene er noget uenige.

Er der noget jeg skal være opmærksom på? Regner ikke med at putte organiske materialer i væggen selvfølgeligvis. 

På forhånd tak 

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lad være - det giver dig kun problemer og dårligt indeklima

Eneste mulighed er at få rettet dine vægge op med puds og efterfølgende lime multiplader direkte på væggen. Hold dig fra gips og forsatsvægge generelt
Der kommer også ventilatiosnanlæg dernede.

Hvorfor må man ikke bruge stålprofiler og isolering i væggen? Og hvorfor skulle det give dårligt indeklima?
Isoleringen vil ophobe evt. fugt, ligesom pladerne som vil sætte skimmel på bagsiden af pladerne heraf.
Det skulle undre mig meget at I siger man ikke skal isolere kældervægge indefra, jeg har set det mange steder, fx ved mine forældre hvor der er sat vægge på indvendigt med isolering i....
Annonce
Skrevet af JennerHolm på 22-10-2014 22:42
Det skulle undre mig meget at I siger man ikke skal isolere kældervægge indefra, jeg har set det mange steder, fx ved mine forældre hvor der er sat vægge på indvendigt med isolering i....

Hvis man sætte det op fra stueplan og op efter kan det godt lykkes på at lave det tæt men det ikke sikkert. Derfor frarådes det.

Men da det handler om en kælder, altså under terræn. Vil der altid være en fugt gennemtrængning igennem væggen konstant. Derfor frarådes dette fuldstændigt. Det ville så igen måske kunne lade sig gør. Hvis man altså for fugtsikret kældervæggende udvendigt fuldstændigt. Der er det ikke nok med et dræn, da den kun opfanger vandet på en radius af 50 cm. Så der skal en fugtsikring på væggen, drænplade. og polystyrenplade uden på. 

Så kunne det være samlignligt med stueetagen.

Men jeg vil også fraråde det.

Hvor jeg lige som de andre anbefaler porebeton

Wedipladen er fugtsikker, så den vil jeg ikke bruge. Igen kun ved overnævnte proces. Der vil ophobe sig for meget fugt i konstruktionen.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Jenner
jeg har skam lavet det hos en del kunder i løbet af årene. Stillet stålskelet op og beklædt med gips. Men jeg ville aldrig gøre det hos mig selv. Det er en dårlig løsning og jeg vil altid fraråde folk at få det gjort.

Så argumentet med at andre gør det er lidt skidt - det er som oftest gjort på baggrund af uvidenhed. Den mest korrekte løsning er at grave op udvendigt, montere terrænbatts og lægge dræn. Der skal naturligvis monteres inddækning over terrænbatts. Jeg ville dog heller ikke bruge drænplade. Hvis man bruger den kan fugten ikke vandre igennem væggen og du kan få problemer med at komme af med den fugt du har inde i kælderen.

Jeg har så mange dårlige erfaringer med forsatsvægge i kældre, at der altid bliver givet karakteren K3, når jeg udfører tilstandsrapporter med sådanne konstruktioner.

Jeg har ikke selv erfaringer med at bruge produktet, men har ladet mig overbevise om, at produktet Skamoplus er værd at se nærmere på:

http://www.byggros.com/da/produkter/6000-draen-fugt-linjeafvanding/skimmelsvamp-indeklimaplade

http://www.bolius.dk/saadan-isolerer-du-kaelderen-16366/

Hvad med den her guide??
Skamoplus virker til at være et godt valg, gad vide hvad prisen er på sådan nogle, for fra 25mm i tykkelse, er den jo ret oplagt mange steder.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis