Garage hænger 5-10 cm: Kan den rettes op?

Jeg har en garage, som er begyndt at hænge (10 cm i den ene side, 5 cm i den anden i 2 meters højde); nok fordi jeg har haft noget tungt træ liggende på nogle hylder derinde. Desuden trænger taget gevaldigt til en udskiftning, da det er piv-utæt (p.t. fer-og-not brædder + tagpap. Der er nok 15 graders hældning; den er ca. 3,7 * hele 8 meter lang; det er vel bygget som alm. spær med ca. 75 cm. mellem spærene.

Kan man mon rette det op ved at erstatte tagbrædder med krydsfinérplader + nogle sømbeslag/hulplader. Jeg vil helst lægge tagpap på igen; men er det ikke noget dyrt og besværligt stads at få tæt som amatør - ift. ståltag eller lignende?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg forstår ikke lige hvordan det hænger eller hvad der hænger? kunne du uddybe dette?

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hvis den er bygget ved at der er gravet pæle i jorden, er de nu rådnet op og skal fornyes. Er den byget på en beton kant rde a delotånde stolperer errådnet op i bunden og skal skiftes.

Jeg havde for et par år siden et skur/hobbyværksted der gjorde ligeså, det var sunket 9 cm på 3 meters længde
Løsningen her var at jeg gravede ind under den væg der var sunket, skruede en solid planke på stolperne der stod ned i jorden, og brugte derefter 3 flaskedonkrafte til at rette det op igen, derefter støbte jeg en rande af beton under planken.

Det har nu holdt 2 år uden at give sig.
Grunden til det var sunket her, er at meget vand i området løber lige forbi min grund, samt at de første min. 2 meter ned er det ren blåler

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Hvis du ikke har nogle "knæ" imellem spær og lodret stolpe vil den blive skæv, så forsøg at rette den op og monter nogle knæ !

- jeg forstår ikke lige hvad du mener med knæ ) Kan man sætte nogle sømbeslag på mellem spær og lodret stolpe, eller skal der noget mere voldsomt til? Jeg tænker mere at det er opretningen der bliver en udfordring, for jeg kan ikke rigtigt trække den på plads da den hælder væk fra naboen og er bygget stort set i skel :S
Igen igen hvis du lægger et par billeder på, har du meget større chancer for at få kvalificeret svar

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

At rette den op er da det mindste problem, du fastgør en talje ved soklen i modsat side som garagen hælder til. Så fastgør du den anden ende i toppen af den væg der hælder udaf og trækker ind med taljen ! De knæ jeg omtaler er såmænd blot et brædt der monteres fra stolpen og op i spæret i en 45 graders vinkel og en længde på mindst 60 cm. Og naturligvis i begge sider jo flere jo bedre.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis