genbruge stålskorsten

Hej.

Jeg har en gammel brændeovn i vores udestue som var der da vi købte huset.

Vil gerne skifte denne ud da den ikke varmer imponerende ift forbrug af brænde.

Skorstensfejer har sagt ok til at genbruge skorsten så længe denne ikke fejler noget.

MEN skorstenen er bagmonteret da den går vandret ud af væggen.

Der er ca 96-97 cm fra gulv op til midten af røret.

Hvordan tilpasser man lige dette til en ny brændeovn? er jeg nød til at rykke skorstenen?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af bjavle på 17-10-2014 19:55

Hej.

Jeg har en gammel brændeovn i vores udestue som var der da vi købte huset.

Vil gerne skifte denne ud da den ikke varmer imponerende ift forbrug af brænde.

Skorstensfejer har sagt ok til at genbruge skorsten så længe denne ikke fejler noget.

MEN skorstenen er bagmonteret da den går vandret ud af væggen.

Der er ca 96-97 cm fra gulv op til midten af røret.

Hvordan tilpasser man lige dette til en ny brændeovn? er jeg nød til at rykke skorstenen?

Tja og e, fremgangsmåden er forskellig alt efter hvilken type skorsten der er tale om. Prøv og forklar dig lidt bedre om dens opbygning. Har du mulighed for at "vedlægge" et par billeder af skorstenen, ville det måske være det nemmeste.

 Ups, så ikke lige overskriften at det er en stålskorsten. 

Enten skal hele skorstenen hives op/ned hvilket kan blive lidt svært når den går gennem vægen.

Alternativt kan der måske findes en ovn med netop samme højde på røgrøret ???

Måske kan der findes en ovn der har røgrøret lidt lavere og ovnen klodses lidt op ???

Det er hvad jeg lige kan komme på her og nu.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja, det er det også. Har selv et røgrør på ca 1 meter der stikker oven ud af ovnen. Røgrøret bidrager faktisk også med en hel del varme. 

Men hør, er det noget træplade du har omkring røgrøret ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har i samme situation måttet klodse den nye brændeovn op, på en midlertidig opklodsning. Det har så fungeret i en 7-8 år nu!


Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 18-10-2014 10:03

Jeg har i samme situation måttet klodse den nye brændeovn op, på en midlertidig opklodsning. Det har så fungeret i en 7-8 år nu!

Nemmerlig KTM, du forstår det.  Til en bekendt har jeg kunstsvejset 4 fødder op af 4" damprør og noget 5 mm fladjern. Vedkommende har så selv gjort dem rene med en stålbørste og malet dem sorte med Morsø ovnmaling på psssst flaske. De er faktisk blevet ret flotte og omtales tit og ofte som unikaer da de samtidig bruges til opbevaring af sprit-tappeletter og tændstikker samt optændingspinde. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af Nitter på 17-10-2014 21:40

Ja, det er det også. Har selv et røgrør på ca 1 meter der stikker oven ud af ovnen. Røgrøret bidrager faktisk også med en hel del varme. 

Men hør, er det noget træplade du har omkring røgrøret ???

Det er ikke et røgrør, men selve skorstene. men ja den går gennem træ :-)

 

 

 

 

 

Skrevet af ktm på 18-10-2014 10:03

Jeg har i samme situation måttet klodse den nye brændeovn op, på en midlertidig opklodsning. Det har så fungeret i en 7-8 år nu!

Må man gerne det?

 

Kan du ikke prøve at poste et billede?

 

 

 

Skrevet af bjavle på 19-10-2014 16:52

Det er ikke et røgrør, men selve skorstene. men ja den går gennem træ :-)

 

Ups, så får du højst sansynligt problemer med fejer, da brænbare matrialer formodentelig ikke må komme så tæt på hverken ovn eller skorsten (røgrør).

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 19-10-2014 17:13

Ups, så får du højst sansynligt problemer med fejer, da brænbare matrialer formodentelig ikke må komme så tæt på hverken ovn eller skorsten (røgrør).

 

 

Den er jo godkendt og bliver brugt i dag?

 

 

 

Skrevet af bjavle på 19-10-2014 17:53

Den er jo godkendt og bliver brugt i dag?

Jo ja, sad det der også den gang skorstenen blev godkendt ?????

At den er i brug i dag betyder ikke noget for lovligheden. 

Det er kun skrevet for at du bør være opmærksom på der eventuelt kan være er et problem. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også