Returtemperatur varmtvandsbeholder

Jeg har fjernvarme, har en fremløbstermostat med en føler oppe i beholderen, men har også en returventil på.


Pt er termostaten pillet af retur ventilen, men ville det være en fordel at montere termostaten og få justeret en returtemperatur???

Hvad skulle returtemperaturen da justeres til??

Jeg spørger da jeg netop har fået monteret fremløbsventiler på alle mine radiatorer som kun havde returventiler. Hvilket jeg er lykkelig for.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du giver næsten svaret selv.
Man har pillet termostaten af returventilen fordi det opleves som om at der er for lidt varmt vand, når returventilen er monteret .

Årsagen er, at VVB ikke kan overføre energien fra fjernvarmen hurtigt nok til vandet.
Problematikken er at det, som burde være "det kolde" returvand fra din VVB er "for varmt" og returventilen lukker ned.
Resultatet er at det opleves at der "ikke er noget varmt vand" (og/eller at det tager for evigt at få varmt vand igen, efter at husets teenagere har været i bad...)
Løsningen er at sikre god afkøling af det vand som går gennem VVB.

Hvis du nu havde en gulvvarmekreds - (badeværelse?) kunne du lade returen fra VVB køre videre som fremløb til gulvvarmen i badeværelset for at lade det sænke temperaturen tilbage til fjernvarmeværket. Jeg ville da sætte returventilen på gulvvarmen til omkring 23°C, eller nok til at gulvet er "lækkert".

Hvis dit fjernvarmevand er meget varmt, skal du så sætte en 60° blandesløjfe på dit brugsvand ud af VVB. Ellers skolder du børnene, og det vil du helst ikke....

 

ChristianV


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis