2 lamper 1 udtag? BILLEDE vedlagt :)

 Hej folkens

Jeg har et lille spørgsmål. Er ved at hænge to lamper op. Udtaget i loftet sidder parallelt med de steder lamperne skal hænge, men uheldigvis ikke i midten.

Min plan er at bore et ekstra hul i delen der monteres i loftet. Benytte den indbyggede samlemuffe? (ved ikke om den hedder det) til at lede strømmen videre til næste lampe. Har forsøgt at illustrere dette på billedet.

Spørgsmålet er: Er det iorden at bruge samlemuffen der sidder i lampen til at lede strømmen videre til næste lampe? Eller skal man have fat i en muffe til netop det formål? Tænkte bare det ville være mere besværligt at skulle mose 3 ledninger ind i samme dims, fremfor 2 i dette tilfælde?

Håber i kan hjælpe mig

EDIT: Når jeg siger muffen sidder i lampen, mener jeg selvfølgelig at muffen sidder/ligger/befinder sig i "ophænget"


Dette er en signatur.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det du har inde i ophænget til at samle ledninger i hedder krone muffe (dobbelt) . Den har indgang for ledninger fra 2 sider.
Så du har et hold ledninger i den ene side og 2 hold i den anden side. Så du skal kun have 2 ledninger ind i samme hul.
De 2 ledninger afisoleres 8-10 mm og kobberet snoes rigtig godt sammen. Derefter klippes enden af så de kun er ca. 5-6 mm. Så går de bedre ind i kronemuffen.

Nu kan jeg ikke se hvad loftbeklædning du har, men ved almindelige profilbrædder kan ledningen ofte smutte ud i brædde samlingen, uden at det forstyrer ophænget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Super, mange tak for svar.

Jeg havde nogenlunde styr på hvad der skulle ske, ville bare sikre mig at det var forsvarlige mht forsikring.

Det med at sno dem sammen havde jeg ikke overvejet så det er hermed taget til efterretning, jeg har forresten ikke tænkt mig at udføre det så sjusket som det er tegnet, var bare for at illustrere da 1 tegning tit og ofte er bedre end 1000 ord 

Tak igen.


Dette er en signatur.
Den med tegning havde jeg gennemskuet. MEN DET ER OK METODE
Sjovt folk altid nævner forsikring, når man laver et eller andet. At komme til skade eller huset brænder er da meget værre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 15-10-2014 22:14
Den med tegning havde jeg gennemskuet. MEN DET ER OK METODE
Sjovt folk altid nævner forsikring, når man laver et eller andet. At komme til skade eller huset brænder er da meget værre.


Nu handler det ikke om hver der er værst - men om forsikringen dækker ved evt kortslutning og derved evt brand i samlingen, når det er lavet på pågældende måde.

Mvh. Christian M
 

Det gør den, man kan højst få en bøde for at have lavet noget ulovligt. Hvis den undlod at dække hver gang der var lavet en fejl, så var der mange der ikke fik noget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis