ingen varme i gulvvarmen.

Hej alle.

Vi har haft lukket for gulvvarmen her i sommers, og vil nu tænde for det igen. Men selv om den har stået på 8 som er det højeste. i flere dage, sker der ingen ting. 

Jeg har prøvet at tage termostaten af og og give den piv en omgang massage men det hjælper ikke.

Hvad kan jeg ellers gøre?

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der varme andre steder i dit hjem?
Har du centralvarme eller fjernvarme? (er der tryk på systemet og er cirkulationspumpe evt. tændt/fungerer den?)
Har du en ventil på fremløb?
Kan du høre, om vandet løber?

Nu er jeg på ingen måde stiv i VVS, men disse spørgsmål kunne da indkredse problemet, hvis du ikke selv har stillet dem endnu :-)

Normalt drejer det sig jo om at motionerer den lille stift indtil du kan høre, at vandet løber.

Vi har fjernvarme her og der er fint varme på vores radiator og gulvvarmen på det lille toilet virker også fint.

Jeg er ikke klar over hvor pumpen sidder i vores installation. 

sådan ser det ud under vores varmvandbeholder. 


hvis der er en venlig sjæl der kan fortælle hvad de forskellige stophaner bruges til vil det være en stor hjælp.
Har engang fået af vide at der er en sommer og en vinter indstilling hvor noget skal åbnes og nogle skal lukkes.

Det er muligt at der er en sommer og en vinter indstilling, men hvis du ikke har pilet ved ventilerne da du lukkede ned i sommers for gulvarmen, er der jo heller ikke noget der skal pilles ved nu. Det må være den ventil du har i gulvet den er gal med når du ellers har varme alle andre steder. Så af med termostaten og så skal den lille stift trykkes ned ca. 4 mm. og smutte op igen, det skal du gentage mindst 10 gange, giv den eventuelt en dråbe madolie. Tappen skal komme op lige så hurtigt som du kan trykke den ned. Den kan godt sidde fast så skal den blot have et lille bestemt dask med hammeren.

Den lille stift bevæger sig fint.

Jeg skruede den lille stift/pakning af og prøvede at trykke der hvor at pakningen sidder. Der kommer fint vand op
Hvis jeg skruer pakningen på bare med et par omgange og trykker på stiften kommer der vand op af T-stykket,

jeg har også en udluftning ventil som der kommer vand ud af. Men det er som om der ikke kommer en konstant stråle ud af ud luftnings ventilen. Trykket falder efter nogle sekunder. og hvis jeg så lukker mere op kommer der en fin stråle igen og bliver mindre og mindre efter nogle sekunder.
Annonce

Jeg kan godt give en beskrivelse af de flester rør og haner.

1. Den der går op i varmvandsbeholder igennem den blå ring, er kold brugsvand. Det kan så lukkes af, med hanen med det røde håndtag. Lige over denne hane, sidder der en kombineret sikkerhedsventil, kontraventil og aftapnings hane.

2. Den der så kommer igennem  den røde ring er Varm brugsvand.

3. De 2 forreste er så fjernvarme vand. frem- og returløb. De har hver deres aftapningshane helt nede ved gulvet.

Lige over (med de små kobberrør) Er der en differens tryk ventil. Den måler tryk forskellen på frem og returrøret, og sørger for at det ikke strømmer helt uhæmmet, hver gang man har brugt det varme vand. (så man får en ordentlig afkøling af vandet, og derved udnytter varmen bedre)

Den hvide er en retur termostat, som du bruger til at bestemme temperaturen på vandet i varmvandshaner.

Så er det lidt mystisk øverst, Jeg kan ikke helt se hvad der sker i hjørnet. Men der er tilsyneladende en hane (der er lukket) der forbinder retur og fremløb. Er det korrekt set skal den forblive lukket.

den blå i midten kan jeg ikke se har nogen funktion

Til venstre lige ved rørskål isolering er der en som kan lukke af for fjernvarme op til varmvandsbeholder. 

Jeg går ud fra at din vand og fjernvarmemåler sidder et andet sted, ligesom stophaner til fjernvarme.

Der er normalt ingen pumpe på den type direkte fjernvarme.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lkh

Din beskrivelse af vandstrålen ved udluftningsventilen, kunne godt tyde på at et eller andet foresager et trykfald i din gulvvarmekreds, så det bliver lidt spredhagl...

En luftprop kunne være en mulighed - prøv at lukke for alle de andre forbrugere (vandvarme, bad osv.) så du får hele trykket på din gulvvarme, og luft så ud længe - proppen kan sidde et andet sted end der hvor din udluftning sidder. Måske det også kan løsne op, hvis en af nedenstående muligheder er årsagen. Prøv at skrue op og ned på termostatventilen mens du lufter ud.

Tilstopning - rust/kalk et eller andet sted i kredsen

Tilstoppet snavssamler - hvis du har sådan en. Prøv at google den, så kan du se hvordan den ser ud, hvis du ikke er bekendt med den.

Tilstoppet ventil - termostatnålen virker, men indløbet på ventilen er blokeret af snavs. Ventilen afmonteres og renses/afkalkes.

Tilkalkning generelt - afkalkning af kredsen.

Kunne det være selve termostaten som er holdt op med at fungere - har du den samme på badeværelset, kan du prøve at bytte dem om.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis