Bænk ved vinduet

 

Hej alle,

 

Jeg har tænkt mig at lave en bænk ved vinduet i en kvist. Planen er at sætte en eller anden form for lægte op i begge kanter (til højre og ventre), og så på den side hvor vinduet sidder. Så alt i alt skal den altså sidde fast på 3 lægter. Herefter vil jeg give motagelim og skrue den fast i lægterne. 

Jeg har overvejet at købe en køkkenbordplade til formålet, men hvor tyk skal sådan en være? Jeg regner ikke med at 26 mm er nok, men er 38 mm så? Kan jeg evt. lime en masonitplade fast på undersiden af bordpladen for at give stabilitet, og så montere dem sammen? Pladen bliver 170x50 cm.

Jeg håber at spørgsmålene er forstået, og at nogen kan hjælpe :-)

 

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ideen lyder ganske fin.

38mm bordplade er et godt valg, hvis vi taler om en stavlimet plade. En lamineret spånplade i den længde og tykkelse vil nok ikke være helt stabil og kræve yderligere afstivning. I den forbindelse giver det ikke nogen mening at forstærke med masonit. Det er alt for tyndt (og evt også for blødt) til at have nogen afstivende virkning. En ide til afstivning, hvis du bruger en stavlimet bordplade er at skære en 5-7 cm af pladen og montere den under forkanten, så den både forstærker pladen i forhold til nedbøjning, men også så den dækker for anlæggene til pladen.

Husk at hvis der er radiatorer under vinduerne i kvisten kan du med fordel sikre, at der fortsat kan cirkulere luft op foran vinduerne for at imødegå kondens eks ved at lave ventilationshuller i bænken.

 

Hej.
Kan du tage billeder af hvor den skal være?
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
https://www.dropbox.com/s/n06d0z44va84lip/Screenshot%202014-10-13%2011.22.49.png?dl=0


https://www.dropbox.com/s/98qv2o9gqjfi5zf/Screenshot%202014-10-13%2011.23.04.png?dl=0

Hej igen,

Du kan se hvor den skal være på billederne.

Lars: Jeg havde tænkt mig at der skulle være næsten 20 cm luft mellem radiatoren og pladen - tror du ikke det er nok? Jeg ville gerne undgå at skulle lave huller i overfladen, også fordi der nok kommer til at ligge puder på bænken det meste af tiden, og de ville skærme for hullerne under alle omstændigheder.
Ja, beklager i øvrigt billedekvaliteten, de blev taget før 6 i morges og jeg var måske lidt træt :-)

Jo jo 20 cm er rigeligt. Lidt mindre kan også gøre det, og så er der mindre chance for at puderne mv. glider ned bag bænken.

Annonce
Perfekt. Jeg forsøger mig med at save de her 5-7 cm af og montere dem på igen. Forstår jeg det ret hvis du mener at jeg skal montere dem ude mod fronten af pladen? Jeg tænker måske 2/3 ude. Eftersom den er 50 cm bred, så fra 30-37 cm ca?

Det ser da mest robust ud hvis det er helt ude ved kanten. Så ser det ud som om "det er lavet af noget" Jeg tror da Lars On mener at stykket skal under bænken på højkant. Så det skal saves af præcis i / med rundsav.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej EV,

Hmm, jeg er lidt i tvivl om hvad du mener. Du synes man skal save det her omtalte 5-7 cm stykke af, og så montere det på højkant? Så bliver kanten jo 10 cm høj eller sådan noget. Tror du ikke det påvirker luftcirkulationen for meget ift radiatoren?

Ja min tanke var lige som evelmand beskriver.

For at sikre den pænest mulige forkant skal du skære af på bagsiden og montere på undersiden af forkanten. Hvis ikke du ønsker at forkanten ser for "massiv" ud kan stiveren rykkes et par cm ind.

Skulle det vise sig, at du ikke synes bænken er stiv nok kan du altid efternontere en stiver inde ved bagkanten. Hvis ikke du har mere limtræsplade til overs til bagkanten vil et stykke gulvstrø af limtræ være godt til formålet, da den har en god stivhed. 

Aht udseendet vil jeg anbefale at stiverne skrues fast nedefra, så du undgår huller oppe fra.

Mht fastgørelse af bænken vil jeg foreslå, at du monterer den som en køkkenbordplade. Altså med vinkelbeslag på undersiden, så pladen kan arbejde lidt aha fugtighed og temperatur og samtidig uden huller i pladen fra oversiden.

. Du ser sikkert samme princip under dit spisebord. På langs imellem benene er der en sarg. Den har det  formål at forstærke pladen. Du må købe pladen lidt bredere så den kan opnå de 50 cm som du ønsker dig

Luftcirkulationen bliver ikke påvirket af at fronten på bænken er 8 - 10 cm høj. Luften fra din radiator skal jo komme op igennem en 10-12 cm sprække ved bagkanten. Altså den koldere luft trækker ind under bænken og stiger opvarmet op foran vinduet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også