Isoleringstykkelse i kældergulv?

Hejsa

Vi har en gammel muremestervilla fra 1930, og skal have gravet kældergulv op i halvdelen af vores kælder (med understøbning udført af håndværker) og samtidig får vi omfangsdræn omkring soklen med 100 mm isolering. Der er jo så stadig et lille stykke sokel over jorden, der ikke vil have nogen form for isolering.

Vi er lidt i tvivl om, hvor tykt lag isolering det er nødvendigt at lægge i gulvet. Vi skal også have varme i gulvet (fjernvarme).

Der skal ikke være soveværelse i kælder, men det skal selvfølgelig være egnet til ophold.

Hvilken tykkelse vil I mene ville være passende?

På forhånd tak.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Prøv at læse denne anvisning, så er du godt hjulpet ;-)

http://www.byggeriogenergi.dk/media/5547/efterisolering_af_k_ldergulv_ok.pdf

Jo tak, jeg har set de tykkelser nævnt, men synes godt nok at 250-350 mm lyder af meget når der alligevel er så lidt isolering i kældervæggene. Jeg tænkte at de tal nok mere var beregnet til kældre i nyere velisolerede huse?

Det er jo et kæmpe garvearbejde 

Jeg ved ikke hvad der er af krav, men da jeg lavede vores kælder for nogle år siden lagde jeg 150mm isolering i gulvet, og det fungerer fint.

Vi har samme "problem" at soklen ikke er specielt godt isoleret (ca 100mm) så vi fik lavet en udvendig isolering, men der er stadig et stykke på 15-20 cm, som er over jordhøjde, hvor der kun er de 100mm.

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
I de huse jeg efterhånden har lavet, har jeg aldrig fortrudt en eneste mm isolering jeg har brugt, men i enkelte tilfælde har jeg fortrudt de mm jeg ikke fik brugt.

Jeg har forståelse for at det er et stort arbejde men det er kun en gang og de ekstra 10-15 cm er hurtigt overstået. Når huset skal sælges kommer pengene mangefold hjem, selvom investeringen allerede er betalt i varmebesparelse, afhængig af hvad kælderen har været brugt til.

Jeg har personligt altid prioriteret de vandrette flader højst, når der skulle isoleres.

Kravet til et gulv (Alle konstruktioner) er baseret på et beregning af et linietab. En samlet u-værdi der skal overholdes.
Der kommer et nyt bygningsreglement her i 2015 så du skal bestemme dig for om du vil holde dig til Bygningsrelementet 2010
eller være for ud og lave det efter BR2015

BR10 7.4.2
Der må højest være en samlet uværdig på 0,12 W/m2K for et terrændæk.

Tykkelsen kommer helt an på hvilke materiale du vil bruge i terrængulvet og om der er gulvvarme.

Her er 2 eksempler. 1 med gulvvarme og en uden. Jeg kender ikke den overflade du vil slutte med. Så jeg går ud fra ren beton 100 mm

Uden gulvvarme:

10cm 20 Mpa Beton - 15cm Polystyren klasse 34 - 15cm Lecanødder (Letklinker) størrelse 10-20.

Samlet u-værdi 0.12 W/m2K

 

Med gulvvarme

10cm 20 Mpa Beton - 20cm Polystyren klasse 34 - 15cm Lecanødder (Letklinker) størrelse 10-20.

Samlet u-værdi 0.11 W/m2K

 

Det der er blevet linket i tidligere inlæg er en anbefaling og ikke en anvisning. Så pas på med dette, da det er lang fra det samme.

Der skal lige husket at der skal være en afstand mellem nederste del af gulvkonstruktionen (Letklinkerne) og nederste del af fundamentet på minimum 50 cm for at mindske skridning af fundamentet.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Hvis du vælger at følge bygningsreglementet, kan du spare lidt gravearbejde ved at bruge 200 mm styrolit uden gulvvarme og 250 med gulvvarme. De nederste 150 mm af styrolitten må medregnes som kapilarbrydende lag. Styrolitten udlægges på et tyndt lag afretningsgrus.

Ved letklinke fyld er det 150 cm der er det kapilarbrydende lag da letklinkerne har luft imellem sig.
Ved polystyren er der 7,5 cm der beregnes som kapilarbrydende lag
Så uden letklinker hedder det:
Uden gulvarme bliver polystyren 22,5 cm og med gulvvarme 27,5 od da man ikke kan få en polystyrenplade på 7.5 må man gå en dimension op så det bliver 25 cm og 30 . Så det vil være den samme udgravning der skal til.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Jeg gravede kælder ud for ca. 10 år siden, med understøbning af sokkel, dræn og hele svineriet. Med hensyn til få jorden op, afmonterede jeg kældervindue, lejede en lille gummibånd transportør. Er du heldig kan vognmand sætte container så transportør kan nu den. Ellers må du have et par trillebør chaufører oppe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man kan få styrolit i 50, 75, 100, 125, 150, 200, 250 mm, så det er ingen sag at ramme 200 og 250 mm :-)

http://styrolit.dk/downloads/

Tak til jer alle for nogle rigtig interessante indlæg og god debat. Det var meget brugbart.

Jeg har både sørget for transportbånd, motorbør og container. Så skulle det være muligt at klare for tre personer uden at blive slidt helt ned.

Så må vi bare grave lidt dybere 

Mvh. Kasper

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis