Varmtvandsbeholder og fyr

Hej.

 

Vil det altid være sådan, at en varmtvandsbeholder vil varme huset op, når cirkulationespumpen kører uden at fyrret er i gang? Eller findes der et system, hvor fyrret kan varme brugsvand op, men hvor varmtvandsbeholderen omvendt ikke kan varme varmesystemt op?

 

Vh

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja på anlæg med kun 1 cirkulationspumpe vil du have det problem. Det vand der cirkulerer rundt, vil, med slukket fyr, blive koldere end vandvarmer, og derved "stjæle" varmen. Men hvis det er for at du vil bruge f.eks. el til brugsvand om sommeren, så kan du vel bare slukke for cirkulationspumpe.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af LHking på 08-10-2014 19:38

Hej.

 

Vil det altid være sådan, at en varmtvandsbeholder vil varme huset op, når cirkulationespumpen kører uden at fyrret er i gang? Eller findes der et system, hvor fyrret kan varme brugsvand op, men hvor varmtvandsbeholderen omvendt ikke kan varme varmesystemt op?

 

Vh

Hvis du lukker for alle radiatorhanerne vil vandet ikke "løbe" ind og opvarme huset.   Men du vil nok altid have et vist tab gennem kedlen selv om der er klap på brænderen der lukker når den ikke er i drift.

Men undre mig over du ikke bare slukker for både fyr og cirkulationspumpe samtidig, da pumpen ingen funktion har uden fyret kører ???

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det kommer sig af følgende:

Jeg har en gammel støbejernskedel med et formodentligt hjemmelavet fyr. Pt fyrer jeg med træ morgen og aften, hvilket kører glimrende. Men i løbet af dagen kunne man måske godt bruge noget varmt brugsvand eller et varmt bad om morgenen, inden der er ordentligt fut i sagerne. Her vil jeg gerne have C pumpe og VB kørende samtidig.

Desuden har det undret mig, at hvis jeg nu lader C pumpe og VB køre, selvom temperaturen i kedelen er 20 g, så kan jeg hverken se VB står og kører konstant. Jeg kan heller ikke mærke varme i huset. Så kom jeg til at tænke på, om der mon var lavet et system, hvor der kan ske varmeudveksling den ene vej, men ikke den anden.
Styringen skal jeg lige tjekke op på. Kan ikke lige huske det, men jeg har da manualen liggende, så kan jeg da se, om jeg kan koble c pumpen til styringen. Formoder temperaturen skal over en grænseværdi, inden vandet begynder at cirkulere, hvilket ville være smart.
Jeg kan se, der sidder en termostat på retur fra varmespiralen i vandvarmeren. Så jeg burde vel blot kunne lukke for denne, så bliver centralvarme og vandvarmer i princippet to adskilte systemer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis