Auto start af spånsuger når sav startes

Jeg har set sådan en boks (se vedhæftede), hvor man spånsug automatisk starter, når man fx starter sin bordrundsav.

Er der nogen, som ved, hvor en sådan kan købes? Det er ikke væsentligt, om det er indland eller udland, hvis blot pris og kvalitet er i orden.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du i øvrigt ikke skulle ligge inde med et link til, hvor den kan købes, så vil det være en hjælp af få at vide, hvad den kaldes.

Billedet som du linker til er altså blot en fordeler boks hvor du kan tilslutte både maskiner der går på 400 v. og 240 v. Det du har brug for er en relæboks der tilslutter spånsugeren når saven startes, og det er en helt anden sag.

Hej Jørgen,
det er ikke blot en fordeler boks. Jeg har faktisk fundet en tilsvarende hos Felder:

http://www.felder-vaerktoj.dk/catalog/product/view/id/4751/s/8500-01-005-absaugung20-3x230v/category/284/#

Men det må næsten kunne gøres billigere?
Noget tilsvarende har jeg lavet mange af, bare i større bokse. Det er til svejsepladser, her startes udsug når svejser bruger strøm og stopper måske 20 sec efter. Der skal måles når der er strømforbrug, et relæ skal så trække og endelig en tidsforsinkelse. Det koster det hele.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Sådan en' laver du da selv.

Find en polsøger og find ud af hvilken ledning der er spænding på når du starter din sav på kontakten, sæt en stikdåse imellem og du har strøm til din udsugning.

Jeg bruger en gl. Nielfisk støvsuger den passer perfekt på studsen på min bordrundsav, eneste ulempe er at den af og til må tømmes, men det kommer jeg også over. 

Sådan har jeg lavet det selv, & det fungerer fint, kostede ikke mange kr. at lave.

Ps.

Den Felder anordning er uden tvivl mere proffessionel lavet.

En stump ledning og nolge samleuffer, + en stikdåse fra en forlængrledning + ca ½ times tid, et er alt og de stumper havde jeg i mine gemmer.

Men det er jo ikke sikkert at du er til hjemme-fusk!

  


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis