isolere hulmur i garage

Jeg skal have skiftet udhæng i min garage og vil samtidet få den isoleret,

Hvordan gøres det nemmest, bedst og billigest ???

 

CA  12 meter rundt......2,3 høj....13 cm hulmur

ca 3,5 m3 matriale et eller andet

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du kan komme til oppe fra, vil det være rimeligt nemt at hælde flamingo kugler / granulat ned. Så skal du altså huske at lukke toppen af efter hånden med noget mørtel. Jeg er ikke klar over om du eventuelt ville kunne bruge papir uld på samme måde

Det er tvivlsomt om du let kommer til hulmur ved at tage udhæng ned. Men er det tilfældet er der mange muligheder. Klik her så kommer du til en artikel fra boligejernes viden center BOLIUS. Den opridser fordele og ulemper ved forskellige materialer. Jeg tror nu det skal blæses ind, bl.a. for at få det ind under evt. vinduer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil nemt kunne lave en slange det løber ned af fra taget......hele vejen rundt og derefter lukke toppen men et eller andet.
måske en bræt jeg giver lidt PU skum...der kommer jo på ingen måder vand derind
Hvis du vælger flamingo granulat, så tror jeg det er bedst at afslutte med mørtel. Flamingo udvikler meget grim røg ved evt. brand, og PU skum brænder jo også godt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Måske du ikke ved det Ev Elmand, med så vidt jeg husker må der kun anvendes en type flamingo der er behandlet med brandhæmmer. Og hulmuren skal lukkes af med mørtel for at blive så luftæt som muligt, hvilket nedsætter risikoen for brand i hulmuren.

Annonce

Til Jørgen Det med brand: her bekræftede jeg jo bare dit første gode råd, ellers følg mit link og læs hos BOLIUS. Man må ikke bruge flamingo alle steder. Kun i specielle konstruktioner, f.eks under betongulve og i hulmure. Det er papirisolering der er behandlet med brandhæmmer, salte og borsyre.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så er jeg blevet bundet en and på, for jeg spurgte en der var igang med at indblæse flamingo granulat og det ikke var meget brandfarligt sådan noget flamingo. Hvortil han svarede at det var forbehandlet med brandhæmmer.

Man må bruge flamingo i alle konstruktioner, sålænge man sikrer at brandsikringen er i top f.eks. med to lag gips.

Flamingo i en hulmur med mørtel på toppen brænder ikke som udgangspunkt - den smelter når der bliver varmt nok - på det tidspunkt er garagen nok allerede historie i tilfælde af en brand.

Tænk på at man også kan købe varmvægsplader med flamingo sammenlignet med gips til universal anvendelse indvendig.

Der er belæg for (Rockwool har fået flere domme) for at producenter at glas og stenuld har kørt urigtige kampagner for at nedgøre flamingo som isoleringsalternativ til indvendig brug - og de kampagner sætter stadig spor i folks bevidsthed.

Jeg kan huske fra den udsendelse med DR Friland, hvor der var bygget huse i halm, som man mente var de rene brandfælder. Der havde man lavet to plader, hvor den ene var to gipsplader med rockwool  og den anden en ler beklædt halm plade. de blev sat op i stativer og der blev sat gas brændere på forsiden der afgav 1200 graders varme. Den med gips og rockwool brændte igennem på 15 minutter den med halm kom slet ikke i brand efter en time. Noget der måske kan vise lidt om sikkerheden ved at bruge flamingo i lukkede rum ( hulmur ) den vil nok smelte men ikke brænde hvis der ikke kommer ilt ind i hulmuren.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis