Loftslampe med jord

Hej alle

jeg har købt en loftslampe og jeg er ikke verdensmester i at fikse den slags. Da jeg skal hænge den op ser jeg der står på vejedningen "this fitting must be earthed" og jeg ved så meget som at man skal behandle elekrictet med respekt, så nu ved jeg ikke om eller hvordan jeg kan sætte den op.Der sidder en sort stofledning på og jeg kan ikke se hvilken farve de små ledninger har (dem inde i stofledningen)......... nogen bud??


katja
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt skal en loftlampe i boligrum ikke jordes  , farverne i en stofledning er sikkert lyseblå , brun og så måske en gul/grøn som er jordledningen...........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg vil gætte på, at vi har at gøre med en lampe med fremmedledende dele - er den lavet af kobber?
Uden at skulle gøre mig klog, synes jeg da, det virker fornuftigt at jorde sådan en lampe.

i stue, værelser m.m. behøver man ikke at jordforbinde lamper, selv om de har metaldele.

Jeg har iøvrigt et trick til stofledninger så de ikke trevler.

1. Klippe ledning ren med en skævbider, og trække yderstrømpen 70-80 mm tilbage

2. tag 1 tråd ud af fyldgarnet, og vikle den omkring yderstrømpens ende, (hvor den vil trevle)

3. klip ca havldelen af fyldgarnet væk, og stryg yderstrømpen 20-30mm frem.

4. klip resten af fyldtråde væk og stryg yderstrømpen resten frem.

Man har nu ca. 20-30 mm fri ledning, og en yderstrømpe der ikke trevler. Trevleenden er "vendt indad) 

PS. Det er lettere hvis man i pkt 3 klipper alle fyldtråde væk, men det bliver ikke så pæn. Øvelse øvelse så går det som en leg

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja men det her er den meget simple og hurtige elektriker metode. Klar neglelak er ikke fast bestanddel af værktøjskassen, og jeg kan da også lige se for mig, kunden der tænker "kasseapparat", medens lakken tørrer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kunne den da hurtigt blive, tænk på fordelen ved en rød klat på en skrue der ikke må rodes med af amatøren, eller til at låse en skrue / møtrik med

problemet er bare at i dag, at en stofledning er en, silikoneledning med en stofstrømpe uden om.

Det er ikke noget nyt, for den type der skal tåle lidt mere varme og der virker trick"t lige så godt. Men mon ikke vi er ved at forlade det som trådstarter spurgte om.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for feedback :-)

det er en metal lampe og ledningerne sidder ind i en muffe og der skal ´de farvede ledninger fra dimsen i loftet sættes i men det tror jeg ikke jeg skal pille med så jeg må nok bare hellere lade være med at hænge den op øv øv


katja
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis