Nyt gulv i bruseniche

Hej Jeg har udvidet et gammelt badeværelse med ny bruseniche. VVS'eren har forlænget gulvvarmen ud i den nye bruseniche og jeg har gravet ud til mere isolering i bruseniche og derfor har jeg fjernet den gamle plastfolie (fugtspære som lå under det gamle terrændæk). Jeg har lagt 15 cm leca nødder og 15 cm polystyren isolering. Spørgsmålet er nu om jeg behøver at lægge en ny fugtspærre og hvor den skal ligge? Jeg laver jo en vådrumsmembran ovenpå det nye betongulv og den virker vel som både fugtspærre og radon sikring. Det giver vel ingen mening at lægge en fugtspærre under beton da den vil lukke fugten inde i betonlaget?

PS: Den gamle gulv bestod af 5-8 cm beton, 5 cm polystyren, 10 cm beton, fugtspærre, sand.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Hvis den har været der på grund af opstigende fugt så er den god af have.
Men nu når du ligger 15 cm letklinkenødder og polystyren vil jeg sige du ikke behøver den plastfolien.
Polystyrenen er fugtsikker og man regner altid med, når man ligger letklinkenødder eller polystyren fra bunden af, at fugten kun opstiger 7,5 cm.

Brug gerne en 2 komponent vådrumssikring som alfix evt. laver. Da det lyder som om det kun er ved brusenichen du har gravet ned og der derved stadig lægger plastfolie i resten af rummet.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det forstår jeg ikke helt. Hvis folien ligger der for opstigende fugt, er den opstigende fugt rundt om brusenichen pga folien i højde med, eller næsten i højde med, overkanten af den nye isolering i brusenichen. Burde den oprindelige folie så ikke reetableres ved sammenklæbning med et nyt stykke i brusenichen, for at undgå at den oprindelige folie fører fugt op i terrændækket i brusenichen?

På den anden side er folien en blokering, som isolerer terrændækket mellem vådrumssikringen og folien, så evt. fugt ikke kan slippe ud.

Derfor kunne det være interesant at vide hvor i forhold til underkanten af terrændækket i den nye brusenichen at den gamle folie ligger?

Måske ville den rigtige løsning være at reetablere den oprindelige folie, så den går ned under den nye isolering i brusenichen og så udelade vådrumssikringen, da den ikke er en del af den oprindelige konstruktion?
Har set lidt nærmere på folien. En pe-folie (polyethylen) på minimum 0,20 mm vil kunne bruges som en radon sikring.
Så det kunne også være derfor den ligger der.
Og hvis det kan være derfor behøves den stadig ikke hvis der støbes 100 mm beton med en styrke på 20 MPa armeret med 5 mm kamstål pr150 mm.
20Mpa opnås ved et blandingsforhold der hedder 1/2/3.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Den gamle folie fra resten af badeværelset ligger i niveau med de nye lecanødder. Huset er fra 73 så jeg gætter på at folien ligger der for at beskytte mod opstigende fugt. Jeg tror ikke man tænkte på radon den gang.
Jeg ville reetablere den oprindelige folie, som beskytter mod opstigende fugt mellem leca og polystyren og derefter bygge den nye bruseniche op efter alle kunstens regler. Opmærksomheden bør især rettes mod de flader hvor den nye konstruktion går op til den gamle, for at undgå fremtidige revnedannelser ved samlingerne, som kan lede vand ned i konstruktionen.

Det kan du gøre ved at ruhugge de flader der skal sammenstøbes. Herefter indborer du og limer stykker af armeringsjern i det gamle betondæk, som du binder fast i den nye armering til brusenichen. Derefter prøver du ca. at ramme det samme blandingsforhold i den nye beton, som der har været brugt i den gamle. Hvis du er i tvivl kan du spørge en murer.

God arbejdslyst :-)
Annonce
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 02-10-2014 22:10

Og hvis det kan være derfor behøves den stadig ikke hvis der støbes 100 mm beton med en styrke på 20 MPa armeret med 5 mm kamstål pr150 mm.
20Mpa opnås ved et blandingsforhold der hedder 1/2/3.

Hilsen Martin

 

Man skal lige være opmærksom på, at den billige tilbudscement ikke har samme styrkeklasse, som Ålborg portland cement..

 

Til de styrkekrav der er i alm byggeri (15-35 mpa) kan discountcementen sagtens være med. Ved krav på ca. 50 mpa ( svarer til krav ved konstruktion og reparation af landingsbaner i lufthavne) og derover bør man lade discountcementen ligge til fordel for den dyre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis