Få hylder ved siden af hinanden til at hænge pænt?

Halløjsa!

Jeg skal have et par hylder op, og en af dem bliver en lang fætter på 3 meter. De hylder, jeg har kig på, er kun cirka 2,5 meter, så der skal jo sættes noget sammen. Findes der noget, man bruger til det? Jeg tvivler på, at det kommer til at se ret præcist ud, hvis jeg bare hænger dem op ved siden af hianden, for murene er gamle og skæve og porøse og fulde af gamle udfyldninger, så at bore et lige hul er lidt af en udfordring i forvejen ;-)

mvh. tina

PS. Er der måske også en venlig sjæl, der kan forklare mig, hvornår man bruger slagbor og hvornår man bruger almindeligt bor? I mursten altså ;-)

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I mursten bruger jeg altid slagbor. Er det fliser eller meget hårde sten, kan man med fordel starte stille uden slag, indtil der er startet. Så risikerer du ikke at boret rutcher til siden.
Jeg holder boremaskinen så godt vinkelret på væggen som mulig. Og trykker let, så den går så hurtig ind den kan. Det mindsker risikoen for at hullet bliver større end den skal. Rammer du en poøs fuge, og hullet er blever lidt for stort, kan du klippe i 1 rawlplugs så de 2 halvdele bliver adskilt. Sæt de 2 løsdele ind, og så en mere inden i den.
Hvis ophæng til hylder er ens, er det godt at fastgøre (midlertidig) et lige - vandret bræt på væggen til at styre opsætningen af dem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

m.h.t. samlingen kan det være en ide at skrue en lille plade op under samlingen, det styrker jo sagen, så de 2 hylder ikke forskyder sig ved belastning.
Eller hvis det er hyldebærere der bruges, kan man med fordel sætte 1 lige i samlingen, så de deler den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for begge svar - jeg blev meget klogere :-) Da det er høje hylder, tror jeg, at jeg vil sætte en lille hulplade på oversiden, hvor de samles - lyder det som en ok ide? Og så ellers en hyldeknægt under samlingen. De er ikke så brede, men hvis det nu er den sidste jeg sætter i, så kan knægten vel tilpasses hylden :-)

mvh. tina
Jeg mener nu enten eller. Hvis du kan få 1 hyldeknægt til at være fælles, så gør en lille metalplade ovenpå ingen gavn. Den vil bare være irriterende at sætte noget på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Pas på med slagbor.. Hvis dine mursten er meget bløde og øv - fx cellesten - så lad være med at slå slagbor til, da det kan knække stenene.. Jeg vil først prøve at bore med alm slag først, og så gå over til slagbor om nødvendigt.

Mvh. Christian M
 

Annonce
Hvad er forskel på almindelig slag og slagbor??

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Måske mig der lige formulerede mig dårligt der. Mener bare at bore normalt uden slagbor ;•)

Mvh. Christian M
 

Jeg har nu ikke erfaring for at slagbor er dårligere hverken i i bløde eller celle sten. Den smutter bare hurtigere ind.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmmm.... ok. En af delene så :-)

mvh. tina

Nu skriver du jo at det er en ældre mur der både er skæv og blød, så et slagbor er nok slet ikke nødvendigt. Men skal du bruge slagbor, så sørg for at det er et af en god kvalitet det er lidt dyrere men hullerne bliver også der efter. De små pakker du kan købe i tilbuds kasserne i byggemarkeder, er intet værd. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis