Er det svamp? eller hvad er det?

Hej

 

Jeg har lige købe et hus pr 01-09-2014.

Jeg var lige oppe på loftet og kunne se noget hvidt på træet

Jeg fik lige lidt lys derop så jeg kunne tage lidt billeder.

Mit sprøgsmål er så - ved i hvad det er?

I tilstandsraporten står der følgende:

Tagbelægning/rygning K3

Bølgeetanitplader er med nedbrydning på kanter og overflader. Der er enkelte tagplader der er tætnet. Note. Der er risiko for utætheder i tagbelægning. Der var dog ved besigtigelsen ikke synlige utætheder.

Betyder det evt. at forsikringen ikke dækker?

 

Håber der er noge der ved lidt om det :-)

 

På forhånd tak for hjælpen

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa
det ligner umiddelbart en gang skimmel der er på lægterne. Check evt. discussion fra anden nylig tråd hvor vi drøfter følgerne af en mulig utæt dampspærre og manglende loftrumsventilation :-)

Det kunne ligne hvidmuld, som er en svamp, der nedbryder træet. Passer godt med fugt fra tagpladerne. Få det checket hurtigst muligt.

Spørg forsikringsselskabet om forsikringen dækker - uanset hvad jeg måtte mene, er det ikke sikkert at selskabet mener det samme.
Du spørger:

Kan det være en "gammel" skade? forstået på den måde at taget tidligere har været utæt og derved er det opstået?

Du stiller et godt spørgsmål, som afleder et mere:

Er det en gammel skade, som er overset ved besigtigelsen?

Uanset hvad - svampe og skimmel kræver fugt og mere end 20% i træet. Uden fugt stopper svampen og den kommer igen når træet igen opfugtes.

det er super let at fastslå om der er tale om trænedbrydende svamp. Du tager en skruetrækker med op og stikker den I lægten. Går skruetrækkeren igennem så kan der være tale om en trænedbrydende svamp. Umiddelbart ligner det dog ikke at det er tilfældet. Jeg forventer at din lægte har same hårdhed som den altid har haft.

Det er korrekt at svampe kræver fugt - problemet er blot I et tagrum at det kan være svært at hindre at en svamp får fugt idet der er fugt I luften, hvilket kan medvirke til svampens fortsatte eksistens. Hvis der ikke er tale om en trænedbrydende svamp er der som nok tale om skimmel - skimmel kræver en luftfugtigthed på 75% for at begynde at vækste.
Annonce
Hej fartilfire

Tak for svaret. Det leder så til følgende spørgsmål

1. Du skriver at det kræver mere end 20% fugt i træet for at svampen kan leve.
Er det generelt for alt træ eller er det fordi det allerede er "smittet"?

2. Er det en tømrer jeg skal have ud og se på det eller kræver det en speciel fagmand?

mht. forsikringen har vi tegnet ejerskifteforsikring, men de vil vel bare henvise til den k3 der er i tilstandsrapporten?

Jeg har været oppe på loftet flere gange når det har regner kraftigt og der er ingen utætheder.

Til boso.

Hvis vi siger det er skimmel, vil det så betyde at bedre ventilation vil stoppe skimmelvæksten?

 

PS. Smutter lige på loftet i morgen med skruetrækkeren.

Er der andet jeg skal være opmærksom på?

1. Det er generelt - med undtagelse af hussvamp, som kan sende "rødder" flere meter fra det angrebne sted, for at skaffe vand - f.eks. Fra opfugtet murværk.

2. Med mindre du alligevel vil rive taget ned med henblik på en udskiftning, skal du have en decideret svampe/skimmel fagmand ud at se på det. Der skal tages prøver, som skal analyseres så man med sikkerhed kan fastslå hvad det er.

3. Hvis den bygningssagkyndige på en synlig bygningsdel har overset et svampeangreb, kan han have gjort sig ansvarlig i en forsømmelse, som kan udlede en erstatning til dig - en ekstra mulighed hvis forsikringsselskabet ikke vil betale.

4. Hvis vandet løber fra tagpladernes udvendige side kan du ventilere lige så meget som du vil - det løser bare ikke problemet. Hvis vandet kommer fra den indvendige side, er det kondens og det kan du afhjælpe med ventilation og søgning af de kilder hvor konsensen kommer fra - manglende ventilation, utætte dampspærrer, aftrækskanaler som slutter i loftsrum i stedet for over tag o.s.v.

5. På dit billede ser det ud som om at angrebet er uens på de forskellige taglægter - det kunne tyde på at nogle lægter er mere udsatte end andre - eller at nogle tagplader er mere utætte end andre.
2. Skal jeg tage fat i forsikringen nu og lade dem tage over? Eller skal jeg have en fagmand ud inden jeg kontakter forsikringen?

3. mon ikke han bare sige, at det ikke var der ved eftersynet?

4. Her forstår jeg ikke helt hvad du mener? Altså mener du hvis pladerne er utæt? så vandet kommer udefra og igennem pladerne?
Der kræver vel at jeg kan se det når det regner?
Jeg tjekker lige den ene aftrækskanal fra toilettet, den ser ældre ud. Den fra emhætten er lavet i 2013 hvor der sidder en stor motor på loftet.

5. Du har ret i at angrebet er uens, det er langt fra alle lægter/spær der er angrebet.
2. Jeg ville lade en fagmand vurdere skaden først fordi

3. Han kan sige noget om alderen på angrebet.

4. Pladerne kan være utætte, så det kun regner ind ved slagregn eller regn fra en bestemt retning. Pladerne kan være så porøse, at de bliver opfugtet og sender fugten videre til lægterne. Der kan være helt fine hårrevner i nedbrudte eternitplader, som også giver en langsom opfugtning. Pladerne er sikkert samlet med et fugebånd 5 cm fra kanten. Kommer der en vandansamling på oversiden af samlingen, kan den ikke komme ud og er med til at bidrage til høj fugtighed over lægten.

Check at alle ventilationskanaler har gennemgang til op over tag, at de ikke er tilstoppede og at de er isolerede,så de,ikke skaber kondens i loftsrummet. De må heller ikke være utætte.

5. Nemli' ;-)

Prøv lige at checke om forsikringsselskabet har taget forbehold for skader på taget fordi det har fået en K3

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis