At ramme en fugefarve

Hejsa

Jeg er igang med at reparere på fugerne på mit hus. Som I kan se på billederne, så er det et gulstenshus med tilbageliggende fuge. For et par år siden fik jeg repareret en læmur, hvor mureren lavede en skrabefuge. Da hørte jeg ad hvilken mørtel han brugte, og det var efter sigende en bakkemørtel (ukendt beskaffenhed) blandet 1:8. Jeg synes den er rigtig pæn i farven og strukturen, og jeg forsøger derfor at ramme den på mine reparationer, som i sidste ende gerne skulle ende med at dække hele huset.

Men det er som om "min" fuge er mere flad og lys-grå-kedelig i det. Jeg bruger en Weber 6,6% bakkemørtel og blander det med cement i 1:8. Jeg har ikke afsyret endnu, da jeg helst vil undgå det.

Jvf. billederne - er det mørtlen, eller kan det være afsyringen der gør forskellen? Se venligst bort fra det fugetekniske - er først ved at lære det 

Murerens fuge - kameraet snyder lidt (det er med blitz), for i virkeligheden virker denne fuge mørkere end min og har en flottere blågrå farve.
Min fuge - den virker bare lidt kedelig - ikke helt så hvid som en strandmørtel, men stadig noget flad i det og det passer ikke så godt til de gule sten.

Mvh Rasmus

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ikke ekspert, kun amatør på det felt. Har selv fuget mit hus om, lagt nyt tegl og muret nye skorstens piber efter gamle tegninger. Huset er fra 1916.
Bakkemørtelen kunne meget vel have været en vådmørtel, fås bl.a. i storsække på tømmerhandel. Men på billedet af din mur, ser det ud som om du har vasket muren, og det er fint. Men det der er tilbage på stenene er kalkslør, så jeg tror ikke du kommer uden om en svag afsyring. Så er der lidt med tørretiden, det tager nogle uger før fugen er afhærdet, og har fundet sin endelige farve. Så det er ikke godt at fuge for tæt på vinteren, (ej heller i stærk varme).


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.
Jeg vil sige at du bruger en for stærk blanding. 1/8 til fugning er lige stærk nok.
Du skal lave en blanding enten 1/13 eller 1/14. og jo den vil holde.
Og det stadig bakkemørtel du skal bruge. Her vil din fuge også blive lys så den passer til fugen.

I forhold til selve finish af fuge. Så skal du tage en rundstok fra for eksempel en kost. Hvor du skære et stykke af den på 10 cm ca. 15 grader skrå og bruge denne ende til at trykke dine fuger med.
Når du skal trykke dine fuger skal den være en smule trykfast når du mærker med en finger.
Når du skal koste det af, bag efter, skal du gøre det diagonalt i forhold til fugerne. og det skal først ske når det overskydende på stenen er blevet tør men ikke brændt fast. Derved kan du undgå afsyring . og hvis du ikke er helt til freds kan du stadig lave en meget svag syrer 1/20-25 stykker. 

Hilsen Martin.
 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis