el motor

Hejsa. Jeg har denne el motor, som er til en gammel kaffemølle. Kan jeg lave den om til 220 V Der sidder et kraft stik på. /Mick

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Det kan du da. Du kan finde svaret ved at søge på kondensator i søgefeltet.

Den korte forklaring er, at motorens effekt i Watt x 0,075 = kondensator i microfarad.

I dit tilfælde: o,5 HK = 368 W x 0,075 = 27,6 mF, eller der omkring, 30 måske.

Det skal ubetinget være en driftkondensator, ellers går det ikke.

Og de tre skinner skal sættes parallelt på klemmerne. Fase og nul på de to, og kondensatoren fra den ene af dem til den frie.

 

mvh


 varmetossen

Skrevet af mick9220 på 10-09-2014 20:02
Tak for dit svar. Jeg fatter ikke en pind af det! det er måske bare mig. Jeg kan ikke søge på kondensator den står bare og venter.
/Mick

Du skal sætte skinnerne, som sidder øverst i dit billede, så de er monteret lodret. Så har du tre terminaler. De to forbinder du til fase og nul. Den sidste forbinder du til den ene af kondensatorens forbindelser. Den anden af kondensatorens forbindelser, forbinder du til nul eller fase. Forbindelsen af den anden forbindelse bestemmer omdrejningretningen på motoren.

 

Istedet for at søge på internettet så gå dog ned/hen til en elektromekaniker og køb den kondensator, måske kan du samtidig få nogle (gratis) tips.

 

 

 


fase

Hej.

Du skruer alle seks skruer ud. Så har du tre metalskinner, du så lægger ved siden af hinanden, der så forbinder terminalerne to og to, altså op og ned i stedet for på tværs.

Og resten er Fabrins opskrift.

 

mvh


 varmetossen

Men din motor kommer ikke til at yde nær det samme som på 3 x 400 volt, så måske skal du kikke dig om efter en anden motor, hvis du har brug for samme effekt.

Annonce

Hej.

Tommelfingerreglen siger at motoren ikke skal belastes med mere end 80% af den angivne effekt/forbrug på 380 volt.

mvh


 varmetossen

Tak for Jeres svar, den ender nok med en ny motor. /Mick
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis