Neddæmper lyden med malerier?

Min far står i den situation, at der er en del problemer med lyden i hans store åbne samtalekøkken / spiseområde, at vi nu vil finde en løsning, så det er til at holde ud - især når der er gæster på besøg!.

Det drejer sig som sagt om et store samtalekøkken, hvor der os er spisebord og tv på væggen.

Der er store fliser på gulvet, pudsede murstensvægge og glatte gipslofter i loftet.

Så alt i alt: Rigtig træls mht lyden!

Jeg/vi er ikke meget for at skulle sætte lydisolerende gipsplader op i loftet, da vi så skal til at skære noget af det gamle ned og spartle mm.

Vi er heller ikke meget for at få et tæppe på gulvet, da det ikke passer ind.

Jeg har så tænkte på at udnytte de store malerier han har.
Jeg ved at man kan få lydisolerende malerier (http://www.sumopix.com/da/lyddaempning)

Men da han selvfølgelig ikke vil af med sine personlige malerier til fordel for nogle nye "upersonlige", så tænker jeg at udnytte dem han har i forvejen. Jeg har tænkt på at putte et lydisolerende materiale ind i selve rammen, og så afslutte med at klamme et stykke stof på bagsiden af rammen, for at holde det hele på plads og man derved ikke kan se materialet, da det så er gemt inde bag.

Hvad kan bruges?

  1. - Isover glasuld (Har en del liggende på arbejde - så ville være gratis og nemt)
  2. - Flamingo (http://www.jemogfix.dk/butik/byggematerialer/murer_varer/polystyren.aspx?pid=9358254&view=1) - Men er det bedre end glasuld? Og det er jo os temmelig brandfarligt?
  3. - Lydisolerende materialer som: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddamper/
  4. - Andet?

Mvh. Christian M
 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et forslag: Lav nogle felter på loftet med oplimede Rockfonloftsfliser (så mange felter som muligt)

Jeg har set det flere gange med godt/flot resultat.

Der kan evt. limes Rockfon på hele loftet og det vil gøre underværker.

Prøv at låne en (eller to) kasser Rockfonfliser og stil dem langs væggen, og hør allerede forskellen
Godt forslag - men min far og hans kone ønsker helst ikke at sætte plader på det eksisterende loft (Og jeg vil os gerne være fri for at skulle montere dem og male mm

Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Sådan er det jo ofte med ældre meneske ( vov sagde hunden ) At det der med at lave om, ikke lige er det man ønsker. Men vil man have ændre noget så er det ofte en nødvendighed, også selv om man bor i Svendborg, hvor tingene planlægges i sådan ca. 25 år før de udføres.

Til Håndværkeren:

Men hvis man nu kan ordne problemet via de nuværende malerier - så er det vel klart at foretrække..


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Til Orla Nautrup

Okay vil have det i baghovedet i al fald  

Men ønsketænkningen er nu stadig at ordne problemet via de nuværende malerier. Hvis man kan købe lydabsoberberende malerier - så kan de vel os laves "gør det selv" 


Mvh. Christian M
 

Det er svært at dæmpe lyd uden at bruge de gængse (bløde) materialer (du kæmper imod naturlovene).

Ideen med at "genbruge" et eksisterrende billede og så fylde noget "vat" ind bag det, tror jeg desværre ikke giver den ønskede effekt, for overfladen er stadig hel, og lyden vil bare blive "skudt" videre, fuldstændigt som den gør det nu...

Det samme gør sig jo gældende på badeværelser hvor der er hårde overflader på alle sider, og det eneste der hjælper er enten at sprede lyden eller absorbere den. 

Hvis du spreder lyden, vil rummet ikke nødvendig vis virke mere roligt, men du kan risikere at lyden bliver "mudret" fordi du ikke kan retningsbestemme den ( lidt li'som at stå i en svømmehal, du kan høre en masse stemmer, men du kan ikke høre den enkelte). 

Hvis du derimod absorbere lyden, vil du opleve at rummet føles mere "dødt" og lyde bliver mere behagelige (og ægte).

Du kan nemt afprøve forholdene ved klappemetoden: Stil dig midt i rummet og klap en gang i hænderne, så vil du med det samme kunne høre om der er ekko eller om dit klap "forsvinder".   

Men måske kan du bruge disse tråde lidt 

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_...4&PN=8

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_...7&PN=9

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ka manden da ikke bare lave et "moderne" kunstværk af ægge bakker og klistrer op på væggen, når det har hængt et stykke tid, vil de "gamle" nok hellere have lyddæmpet loftet.

Nu kender jeg ikke til lydabsorberende malerier, men hvis ikke lyden kan bevæge sig uhindret gennem maleriet eller rammen, så vil det ikke give en effekt at putte noget bag maleriet.

Hvis du endnelig skal i gang med at lave noget til at hænge på væggen, kan du lave nogle broadband absorbers ud af rockwool i en ramme beklædt med noget tyndt stof. Stoffet kan du så forsøge at finde så pænt som muligt. Du kan jo tjekke lydmaskinen.dk under studieopbygning og akustik.

Et gulvtæppe vil kunne have en virkning.

I kan overveje at eftermontere et troldtekt akustikloft uden på det gamle (troldtekt plader med mineraluld bagved). Eller i kunne forsøge med at hænge nogle på væggene.
Hej.
For at malerierne skal kunne virke, skal de dække et område på 15-20% af væggenes areal.
Malerierne skal have en dybte på mellem 40-80 mm tykke.
Den bedste opbygning af maleriet ville være at tilføje stenuldsplader bag på.
Med det mener jeg at, du har overfladen af maleriet. 10-20 mm ind har du stenuldspladen som er 15 mm. og igen har du et mellemrum mellem stenuldspladen og væggen på mellem 15-40 mm.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også