Maling af jolle som aldrig ligger i vandet ? bundmalin/topcoat

Hej drenge

JEg ved godt det har været oppe mange gang og jeg har læst alle emnerne uden held

Jeg har en 15 fods jolle som ligger på en trailer, jeg ved ikke hvad den er malet med før, men den har samme farve over alt og er umildbart ikke bundmalet. Jeg har lige konstateret at et par steder på "kølen" er der slået maling af helt ind til glasgiberen eller gelcoat (jeg er usikker på hvordan jeg ser forskel)

Har et par sprøgsmål

1. Må jeg sejle resten af sæsonen uden at lave de små skader ?
2. Når de skal reppes er det så nemmere/bedre at male hele bunden når jeg er igang ?
3. Da jeg ikke ved hvilken  malin der er på båden, må jeg så kun bruge 1 komponent ?
4. Hvis jeg bruger 1 komponemt skal den gamle maling så bare materes med exsendersliber, rensen og males ?
5. En båd der ikke skal bundmales, hvad er den malet med ? topcoat
6. Kan jeg købe en maling så kaan bruges på hele båden ? både fribord og under vandlinjen ?

Håber I kan hjælpe :-)

 Mvh. Nikolai 

44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der hvor malingen er slået af kan du reparere, med noget gelcoate spartel. findes i mange farver, søg på Google. så kan du sagtens sejle sæsonen ud. (en gang glasfiberspartel, ville også kunne gå, når den ikke ligger fast i vandet) Kan du ikke finde ud af om den har været malet, eller det er den originale gelcoate. Har den været malet, ville jeg slibe ned til gelcoaten. Biltema laver noget udmærket 2 komponent maling.(der skal primes først)
Hej

Ok så jeg behøver ikke begynder at vende båden på hovedet og male hele bunden ?

Bar en gang gelcoat spartel eller glasfiber spartel ? ( slibe, rense af, spartel, tøre, slibe let) ? også kan den komme i vandet ?

- Ville en løsning til vinter være at købe bundmaling ved Biltema også slibe og male bunden ? så er den pæn til sommer ?

 Mvh. Nikolai 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal ikke bruge bundmaling (giftmaling) når det er en trailer båd.. Har rettet lidt i mit første indlæg.
Og da slet ikke fra Biltema, så kan du lige så godt smide pengene direkte i havet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Men ville det ikke være en nem løsning bare at slibe og male med 1 komponent bundmaling ? Så slibber jeg for at slibe alt den gamle maling af ;-) Lyder måske dumt, men det virker lidt uoverskueling på den anden måde. .

Er der noget dårligt ved den er bundmalet selvom den ikke ligger i vandet permanent ?

ps. Kommenter stadig også gerne på mit sprøgsmål til skaden på kølen ;-) (jeg kan tage et billede i weekenden hvis det er, det er jo kun maling/grunder der er slået af) jeg tænker og spartel er nødvendigt ?

 Mvh. Nikolai 

Skrevet af je__ns på 01 sep 2014 21:14
Der hvor malingen er slået af kan du reparere, med noget gelcoate spartel. findes i mange farver, søg på Google. så kan du sagtens sejle sæsonen ud. (en gang glasfiberspartel, ville også kunne gå, når den ikke ligger fast i vandet) Kan du ikke finde ud af om den har været malet, eller det er den originale gelcoate. Har den været malet, ville jeg slibe ned til gelcoaten. Biltema laver noget udmærket 2 komponent maling.(der skal primes først)


Jeg tror den blå farve båden har er original. .Jeg ved ikke om det kaldes den originale gelcoat. Men jeg tror den fare den har er fra "fabrikken" (båden er en selvbygger som er lavet ud fra en form) Jeg ved ikke om det kan hjælpe med at afklare om det er orignal maling/gelcoat

' Jeg troede at en båd have gelcoat også maling ovenpå ? 

 Mvh. Nikolai 

Når man bygger en glasfiberbåd i form, starter man med at smøre Gelcoate på, og så støber man ellers glasfiber. Giftmaling har overhovedet ingen beskyttende effekt, udover at hindre begroning, så det er er dårligt valg til en trailerbåd. Hvis det er den originale gelcoate, kan du jo bare spartle skaderne, og så polere båden, mon så ikke den bliver flot igen? Hvis der er afslag igennem ind til glasfiberen, bør du reparere det nu.
Skrevet af je__ns på 01 sep 2014 21:54
Når man bygger en glasfiberbåd i form, starter man med at smøre Gelcoate på, og så støber man ellers glasfiber. Giftmaling har overhovedet ingen beskyttende effekt, udover at hindre begroning, så det er er dårligt valg til en trailerbåd. Hvis det er den originale gelcoate, kan du jo bare spartle skaderne, og så polere båden, mon så ikke den bliver flot igen? Hvis der er afslag igennem ind til glasfiberen, bør du reparere det nu.
Ok så den blå farve båden har det er farven på gelcoaten ?

Kan jeg kontrollere det på en måde ?

Her er et billede af båden jeg ved ikke om du kan bruge det til noget


 Mvh. Nikolai 

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også