Udskiftning af gjorde i stol

Har et par stole (lænestole) i egetræ, der trænger til nye gjorder under sædehynden, der indeholder noget skumlignende og iøvrigt er betrukket med læder.
Hynden ligger på en ramme med målene 43x43 cm, og der er for øjeblikket 3 gjorde på tværs og 2 gjorde på langs hver med en bredde på 5 cm og fremstillet af noget gummi med indstøbte tråde. Disse gummigjorde har nu strakt sig ret meget, så man sidder i et hul.
Oprindeligt var gjordene lavet af noget vævet materiale, som jeg så udskiftede med disse gummigjorde, da de første var blevet for slappe.

Gjorde kan man få i mange variationer og materialer bl. a. Jute (billigt), Polyester, Hør og Hamp (dyrest).

Er der nogen, der har erfaring med de forskellige materialer, og hvor godt de modstår det træk, som de bliver udsat for med en længde på 43 cm.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En af mine venner udskiftede sådan nogle "stropper" i en sofa.
Han brugte gamle sikkerheds seler (da han arbejde på en skrotplads) og det fungerede rigtigt godt, de kunne gi' sig lidt, men ikke så meget at enden faldt igennem.   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Problemet her, er at jeg ikke ønsker, at de skal give sig.

For en sikkerhedssele gælder jo nemlig, at den er konstrueret til at kunne give sig ved højere belastning, så hver gang en kraftig person sætter sig tungt i stolen vil selerne blive længere, i hvert fald indtil en vis grænse. Af samme grund skal selerne udskiftes, hver gang de har været aktive ved et uheld, idet de ikke går tilbage til deres oprindelige tilstand, når de en gang er blevet strakt. Jeg tror derfor ikke, at de vil holde i lang tid.

Det jeg er i tvivl om er om jute, hamp eller hør giver den bedste stabilitet over tid.

 

 

Hvorfor så ikke købe nogle billige "spænde-remme" - dem man burger til at surre ting fast på trailere med??.. dem mener jeg at have set, som metermål... de giver sig ikke..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Uden at vide noget om biler, så tror jeg ikke at det er selve selen som kan gi' sig (ret meget) med deimod den "gismo" som styrer selen sidder løst, når du trækker roligt i den og strammer til ved et hårdt ryk.

I gamle dage var der jo ikke sådanne "oprullere" i bilerne, der lå sikkerhedsselerne bare i en bunke på gulvet bag ved sædet...

Men ideen med "trailer-stropper" er god.

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg skiftede på et tidspunkt nogle gjorde på nogle stole og anvendte de oprindelige hampegjorde. Disse er dog meget løst vævede, og holdt derfor ikke længe. Jeg har ikke fået gjort det endnu, men har en pose sikkerhedsseler liggende, som det skal skiftes med. Sikkerhedsseler er ekstremt stabile, så hvis de ikke sidder så du kommer til at se dem, og de ikke skal kunne fjedre, ville jeg sige de er det perfekte materiale.
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis