Spørgsmål om stikkontakter og jord

Hej alle sammen. 

Det her er mit første indlæg her på lav-det-selv, så bær over med mig! Jeg har forsøgt at søge men har ikke umiddelbart kunnet finde et konkret svar på mine spørgsmål, derfor en ny tråd 

Sagen er at jeg har overtaget et hus, der løbende er blevet renoveret af forrige ejere - umiddelbart er alting sådan set okay, men jeg er lidt usikker på den måde el-installationerne er blevet lavet på, det skal lige siges at jeg overtog huset inden el-tjekket blev lovpligtigt. 

Der er tre spørgsmål: 

1. Køkkenet, blev så vidt jeg er informeret, renoveret i 2005. Der er i den forbindelse blevet trukket el til nye kontakter men der er ikke jord på dem, med undtagelse af dem til opvaskemaskine og køleskab. ( Ovn og kogeplade har jeg ikke kigget på ). Er det ikke et krav at der skal være jord på de kontakter, når man renoverer ?

2. Jeg ville gerne have lidt IHC ind i huset, Wireless løsningen synes jeg er fin - så jeg skruede en af de fine Lk kontakter i stuen ud og undrede mig så igen lidt. Jeg har vedhæftet et billede af de kontakter der er brugt i hele huset. Det der undrer mig er at der inde i indmuringsdåserne ligger et jordkabel ( gul/grøn), det er ikke afsluttet med en muffe eller noget, det ligger der bare. Samtidig er der på en del af kontakterne jokket 3 ledninger ned i samme "hul" og farverne varierer lidt mellem Brun og Blå og Hvid eller måske lysegrå. 



Hvis jeg har forstået det rigtigt, er kontakterne ikke bygget til at der er tre ledere nede i samme hul - maks to? Hvis det er rigtigt, hvad så? 

3. I stuen sad der også et gammelt tidsur, der styrede oliefyret, dengang jeg overtog huset. Nu er der så sat nyt pillefyr op og alle de gamle rør til brugsvand og varme er skiftet. Jeg har købt et Danfoss Link kedelrelæ, da der alligevel er sat Living connect på resten af radiatorer i huset, i forbindelse med udskiftningen af fyret. 

Jeg har pillet fronten af det gamle tidsur, og der er så trukket et 5 leder kabel op til det, hvor jord også bare ligger løs uden isolering, fase og nul er tilsluttet og den sorte leder har man brugt til at få fyret til at starte i sin tid. Det sidste kabel, gråt - ligger også bare løst og uden afslutning. Det går ned i kælderen i en loftdåse - men om det ellers har forbindelse rundt i huset, aner jeg ikke. 

Det bliver ikke mig selv, der på nogen måde skal tilslutte hverken relæet, eller noget af det andet, men ville det umiddelbart også være en god ide, at få elektrikeren til at kigge resten af installationerne igennem for at kortlægge fejl og mangler på det og hvad skal jeg forvente mig med tanke på hvordan det er sat sammen som det er nu? Han skal i forvejen, give et tilbud på at skifte eltavlen, da den er moden til udskiftning og jeg gerne ville have automat sikringer istedet.

Huset er opført i 1944, løbende renoveret sidste gang i 2008 hvor der blev bygget garage. Jeg overtog det i 2011, der er stadig ejerskifteforsikring osv hvis det er dem der skal ind over også. Omvendt, hvis det hele er i orden, så er det jo også bare fint.

Jeg håber ikke det blev for rodet - og siger tak for svar, på forhånd!

Med venlig hilsen
Sebastian
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: Der har været krav om jord i stikkontakterne i køkken siden 1972. Men det er samtidig tilladt at lave mindre ændringer i installationen, uden at etablere jord. Så det er sandsynligvis lovligt, da dit hus er fra 1944. Er der lavet en større ændring af el i køkkenet i forbindelse med renoveringen, skulle der dog være lavet jord.

2: Der må IKKE være 3 ledere i et hul. Fuga-kontakterne er lavet til én ledning i hvert hul, dvs. der kan max. samles to ledere, da der er to huller. Det burde være lavet med en samlemuffe bag stikkontakten, hvor lederne bliver samlet og ført videre til stikkontakten.
Der er ikke noget krav om at alle ledere i et kabel skal bruges. Der er sikkert brugt kabel med 3 ledere, og derfor er jord ikke forbundet. Igen gælder dog, at hvis der er lavet en større renovering af installationen, burde jord være forbundet.

3: Igen ikke noget krav om at alle ledere i et kabel skal bruges.

At der er proppet 3 ledere ind i én terminal på en fuga afbryder, lugter langt væk af at det er lavet af en gør det selv mand. Jeg ville helt sikkert forfølge ideen om at få en elektriker til at se på det. Han kender også reglerne for i hvilket omfang, der burde være etableret jord.

Min genbo har fået lavet ændringer i hans elinstallation for 60.000 kr igennem hans ejerskifteforsikring, som også var fra før tiden med eleftersyn. Så det er også muligt, at du skal gå den vej, hvis der viser sig at være flere fejl. (i min genbos tilfælde skulle hele loftet i hans stue ned, da der var ført enkeltledere over loftet uden rør eller lignende, så det var en stor omgang)
Tusind tak for det opklarende svar.

Hele køkkenet blev revet ned da det blev lavet, der er væltet en væg og sat nyt op samt lavet skillerum, men som du siger er det nok lovligt - omend jord burde have været lavet.

Jeg tager den med elektrikeren, når han alligevel skal herud og slutte relæ osv til, så bliver det hele gået igennem og jeg får fred i sjælen.

Alle kabler til stue og spisestue er ført i krybekælderen nede under trægulvene. Det ligger ikke i rør der, blot installationskablerne. Hvordan det lige ser ud oppe ved loftrosetter osv aner jeg ikke - men igen, det bliver så opklaret når elektrikeren har været en tur forbi og kigge på sagerne.

Du skal ihvertfald have tak for svaret, afhængig af hvad han siger ham elektrikeren - må jeg se om der er noget at hente hos ejerskifteforsikringen, alternativt må det så bare laves så det bliver i orden.

Med venlig hilsen
Sebastian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis