plast vinduer

jeg er altid være lidt imod plast vinduer .. da jeg syntes de var for klodset at se på .. men syntes de er blevet mere pænere de sidste 5 år ..  svært at se forskel på afstand på træ og plast ..

så syntes lige jeg vil holde alle muligheder åben til det næste hus jeg skal købe..  træ bliver det ikke, da de skal males

nogen som har noget at byde ind med skriv endelig

Lille_smed

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I min optik er fordelen ved træ netop, at det kan males.

Plastic er meget vanskelig at male, når det efter nogle år er blevet misfarvet. Det samme gælder træ/alu, hvor der er svært at male alu'en pænt, når det har fået ridser.

Men moderne træbeskyttelse, skal trævinduerne males hvert 5-10 år, så det er ikke så slemt.

Jeg ville til enhver tid vælge et produkt man kan vedligeholde, i stedet for et som er "vedligeholdelsesfrit", og dermed ikke kan vedligeholdes.

Jeg ved ikke om det er tilfældet, men jeg synes kun at have set plastic vinduer, som lukker indad. Det er ret upraktisk, at man skal tømme vindueskarmen, før man kan åbne vinduet.
Jeg har hvide plastvinduer, og døre de er stadig pæne efter 15 år. Man kan få tophængte vinduer der åbner udad og kan dreje helt rundt, når de skal vaskes. Ulempen ved drej/kip vinduer er, at glasset ikke er så stort, som i de gamle trævinduer (selve rammen fylder meget).

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Jeg har plastvinduer fra 1988, de ser stadigvæk fine og flotte ud, og tætningslister er stadig ok.
Jeg har to yderdøre fra 1996, også i plast dem har der heller ikke været problemer med.

Mine vinduer er af den type der åbner indad, kan kippe  ind i toppen, og åbnes helt ind i rummet.


Så selv om mange synes plastvinduer/døre er noget skrammel, har jeg udelukkende gode erfaringer. Skulle jeg vælge i dag, så blev det plast, der er der ikke tvivl om.

Mine vinduer er 130 x 130 eller større, og med en rude, så der virker rammen ikke tykkere end de gamle der var i træ. 
Hvilket fugemateriale har du benyttet ? og hvordan er vinduerne fastgjorte (skruer eller skum) ?
Hvilket fugemateriale har du benyttet ? og hvordan er vinduerne fastgjorte (skruer eller skum) ?
Brandteknisk skal vinduer fastgøres mekanisk - altså som regel med skruer. Det er ikke lovligt kun at skumme dem.

Mht. udseende, så kan man ganske rigtigt få plastvinduer som i udseende lægger sig meget op ad trævinduer med smalle profiler og udadgående rammer. Skulle jeg nogensinde overveje plast, ville de være de eneste. Ved dreje/kipvinduer er der udover ulempen med at det rydder vindueskarmen når det åbnes helt, også problemer med montering af gardiner/persienner, som ved "normale" danske vinduer kan monteres i lysningen, og endog på karmen - det lader sig ikke gøre ved dreje/kip - de skal monteres på væggen, og i åben tilstand holde lysningen helt ryddet, så vinduet kan fungere. Udover det, er glasarealet også gennemsnitligt ca. 10% mindre... Så kunne man jo lige så godt have lavet vindueshullet 10% mindre og nyde godt af bedre isolering og mere vægplads. Så nej tak til dreje/kip - også i træ og træ/alu.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også