Symaskine til læder, silke og være billig :-)

Min 25 år Husqvarna gav endelig op ved lædersyning, så nu skal jeg have en ny.

Jeg skal sy i læder (sofaprojekt skal finansiere indkøbet)  men syr også kjoler osv. i tyndt uld. Maskinen behøver ikke en masse "tjavs", da jeg er over den fødedygtige alder og ikke skal sy i ret meget jersey. Tænker et max på 3.500,- gerne billigere.

Har kig på nogen af de jeans-maskiner Toyota eller Janome. Singer har også lavet en Heavy Duty. De er jo fornuftige i pris, men kan de også sy i almindeligt tyndt stof?

Selvfølgelig skal man ud at prøve maskinerne, men de fleste har kun net-salg eller også ligger butikken i Jylland.

Hvilke maskiner fra dette årtusinde er I glade for? Og jeg forventer ikke indkøbet skal kunne holde de næste 25 år - i så fald er den vel blevet brugt for lidt



Tak for indput
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil holde på singer heavy duty Det er nemt, at få alverdens trykfødder til den, og prisen i Coop på 1500,00 er til at overse, men håndværkeren har mest erfaring (han er nok ude og lufte hunni)

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Tak for tilliden Susanne
En symaskine der kan sy i skind og som er beregnet til det får du ikke for under 5.000,00 kr. i brugt tilstand og de fleste er beregnet til 380 volt. Det du har brug for når du skal sy i skind er en maskine der har over transportør. Og en sådan maskine kan ikke sy i silke.
Jeg har selv en PFAFF tipmatic 6122 som jeg købte i 1991 og den køre stadig fuldstændig uproblematisk, der er indbygget over transportør der kan slås til og fra. Så kunne du få fat i en sådan ville du være godt hjulpet, ved ikke om de stadig laves.  Dengang gav jeg 6.500,00 kr. for den ! Det siger ligesom sig selv at en maskine til 1.500,00 kr. ikke er de penge værd du kaster efter den, og nye Singer maskiner til hobby brug vil jeg slet ikke anbefale i dag.
Når du syer i skind skal du bruge nåle der er beregnet til det, de er slebet så de skære i stedet for blot at lave er rundt hul, til silke bruges der ofte kun 70 nåle.
Min nabo har enkelte industri maskiner stående tilbage de vil nok kunne erhverves for en 1.000,00 - 3.000,00 kr. stykket men det er altså maskiner til 380 volt.
Har en Pfaff 3,0 Select med overtransportør, som kan kobles til/fra efter ønske.

Har brugt den til at sy i læder/skind & møbelstof, den er udmærket til husholdnings
brug.

Gav ca. 35oo kr. for den for ca. 8 år siden.




Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Da jeg købte min var den model lige kommet på markedet, da havde jeg slidt både en Singer og en Husqvarna op i løbet af 3 år. PFAFF som jeg nu har haft siden 91 har været knoklet lige så meget og alligevel køre den upåklagelig i dag.
Tak for jeres svar. Jeg kan se der er stadig en Jørgen på tasterne mht. symaskiner :-D (har læst flere gamle tråde om symaskiner)

Jeg tror Jørgen har udvirket at Toyota/singer har tabt en handel, i hvert fald denne omgang. Har købt en lille Bernette 50 på 8,5 kg på dba til kr. 500,- (overhovedet ikke gulnet i plastic'en, så jeg regner med det er en forholdsvis ny model) Den syr pænt, men jeg skal vist lige genopfriske barnelærdommen med spolehus samt sætte mig ind i hvordan man smører for at køre godt.

Jeg vil dog stadig forsvare min Husqvarna. Den har ikke haft problemer med at tygge læderet, den har godt kunnet tage 5 lag (ca. 1 cm) uden at kløjs i det. Jeg købte en teflonfod og skindnåle og det gik derudaf. Der er blevet problemer med undertråden, men det skyldes ikke læderet, men alderen, tror jeg. Og jeg vil ikke ofre en smøring/justering til kr. 700,- på en 25 år gammel maskine, hvor også trådspændingen er gået i stykker.

Så hvis det ikke er kernelæder, tror jeg godt man kan sy småting i læder på almindelige maskiner, der har et vist tryk. For damer er 380 v. ret ubekvemt. Vaskemaskiner kører på stikkontakt nu til dags og ellers ved jeg ikke hvornår man bruger det.

Jeg har planer om et par tasker og nogen rulamsfusser og vil skrive om hvordan det går, når jeg kommer i gang.
Annonce
Naeh kerne læder har det næppe været og jeg vil stadig tvivle på at en husholdnings maskine kan sy i læder. Så mon ikke her er tale om huder også kaldet skind.  Du kan afhjælpe problemer med tråden ved at køre den igennem et trabant bad inden den når ned til nålen
Jøren; Hvad er et trabantbad?  Jeg har nogle maskiner, hvor der sidde en lille svamp lige inden nålestangen, det er vel til parafinolie går jeg ud fra

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Trabant er et pulver der købes i Matas, blandes op med lunkent vand og fyldes i den lille skål der er bag på mange industri maskiner eller saddel / skomager maskiner. Her bliver tråden så ført ned igennem og giver smørelse til skindet der syes i. Paraffin olie er uegnet da der kan misfarve skindet / læderet.
Tak... Så blev jeg så meget klogere, Det er 40 år siden, jeg syede læderting på sådan en maskine

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis