Gipsvægge i stuen

Jeg er ny herinde og håber derfor, at I har lyst til at tage godt imod mig/os  

Sagen er den, at vi står og skal igang med en renovering af stuen, som lige nu består af trævægge. Disse skal altså erstattes med hvide gipsvægge, hvilket vi ser meget frem til. 

Der er blot et par spørgsmål i forbindelse med processen, som vi håber, at nogen herinde evt. kunne være med til at besvare eller blot dele deres input med. 

1. Er det nødvendigt at sætte filt op? Vi ønsker så rå og "minimalistiske" vægge som muligt og det skal da heller ikke være nogen hemmelighed, at det ikke er filt-arbejdet der trækker mest. Så er dette en nødvendighed?

2. Og er det ellers korrekt forstået med tape i samlingerne, spartelmasse ovenpå og slibe (evt. gentage de sidste to trin?) og så noget microdisperser (blå væske?) på, så væggene ikke suger al malingen til sig...?

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din beskrivelse i pkt 2 er sådan set korrekt hvis du bruger tape. Bruger du papirremse i stedet for tape skal der spartelmasse i samlingen først, dernæst trykkes remsen i, og derefter spartel ovenpå osv som du selv beskriver.

Mht pkt. 1, så ville jeg ikke anbefale dig at undlade filten idet du dermed har et underlag, der delvist består af pap og delvist af spartelmasse. Uagtet microdispenseren tror jeg du vil opleve, at de to underlag suger forskelligt, og du dermed får en "broget" overflade, hvor områderne med spartel træder frem.
Men vælger du at fuldspartle - eksempelvis med en grovspartel  - så kan du nok undlade filt, og samtidig har du fået en væg med struktur. Men overfladestruktur på filt kan du også opnå med en strukturmaling.
Tusind tak for dit hurtige svar - omend det ikke passede helt ind i mine planer
Hvad er papirremse, om man må spørge? Jeg er slet ikke håndværker-minded, så det hele er et forsøg på at sætte mig, for så vidt muligt, ordentligt ind i processen. 

Æv med det næste. Jeg er helt med på, at der eventuelt kan være en forskel fra gipspladerne til områderne i samlingerne hvor der er spartlet. Jeg er dog lidt tabt når du nævner overfladestruktur, hvordan skal dette forstås? Er det en nødvendighed, eller en smagssag? :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har malet direkte på de spartlede plader,med godt resultat.Først grundet med forankringsgrunder.

Bernt
Dejligt at høre, at nogen har haft det gjort med godt resultat.  

Ved du om man skal gå efter en dyr forankringsgrunder, eller om den f.eks. Jem og Fix har, er helt fin? Jeg har læst lidt blandede holdninger Også tak for svar til dig.
Velkommen til

Jeg ville ikke spare filten, selvom det i første omgang kan føles lidt overflødigt.
Det skyldes at du får en mere jævn overflade, som er rigtig stærk overfor "strækmærker" som gipsplader kan få med tiden.
Og derudover så vil du, hvis du maler direkte på gipspladerne se en lille forskel i glansen på malingen der hvor du har spartlet, eller bittesmå "skygger". 
Så du vil på længere sigt blive glad for det lag filt.

Der findes noget der kaldes for strygepuds eller strukturmaling i forskellige grovheder, som du kan rulle på væggen, hvis du ønsker en væg der mere minder om en pudset væg.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af SH89 på 24 aug 2014 17:21
....
Hvad er papirremse, om man må spørge? ...


Papirremse er en ikke klæbende kraftig papirstrimmel, der trykkes ned i spartelmassen i revnen, hvorpå der spartles ovenpå. Professionelle bør anvende den, da den både har trækstyrke i længde, side og diagonalt. Armeringstapen er måske nok nemmere at anvende, men den har kun styrke i længde og side. Diagonalt kan den strække en del.
 
Vi har selv undladt filten på vores gipsvægge og jeg har ikke fortrudt
Det ser nu bare godt ud syntes jeg med helt glatte vægge.

2 lag gips (de gode - ikke GDS plader), fuld limet sammen,
papir strimmel i samlinger, micro dispenser og så 2 gange maling.

Brugte micro dispenser fra bygge marked så kender ikke Jem og Fix...

Du kan se resultatet her:

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/518

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Først og fremmest, mange tak - Både for velkomst og dit svar her i tråden Hvor er det rart med et forum med så mange hjælpsomme mennesker, der gerne giver et godt råd med. 

Jeg kan se, at meningerne omkring det med filten er lige så blandede herinde, som når man søger i resten af det store cyberspace, hvilket selvfølgelig også er forventeligt  

Jeg søger som sådan ikke det der minder om en pudset væg (selvom det er lækkert) - Er faktisk derimod ret vild med det glatte look, som de rå gipsplader giver. 
Jeg er nemlig helt enig med dig i det med, at det ser godt ud med de glatte vægge. Det er lige præcis det vi søger imod, som det endelige resultat. Hvor længe siden er det, at du har sat dit op? Blot for at se hvor lang tid du har haft den samme tilfredshed over resultatet. Det er da et rimeligt udgangspunkt  

Super lækker overtage du har fået lavet dig der. Thumbs up
Hej,

Jeg har lige opsat filt, for første gang nogensinde, på vores nye badeværelser. Både vægge og loft. Og helt ærligt, det er sgu' ikke værre end man gør det til! Det er super nemt og tager ikke lang tid. Når væggene er færdig spartlet, skal du prime dem med mikrodispers. Når det er tørt ruller du lim på væggen og starter oppe fra med filtbanerne og glatter ud med en plastspartel eller stiv kost. :-)

Jeg har også gips vægge uden filt. De er meget sarte - dårlig idé!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også