Isokern

Hej igen

For kort tid siden spurgte jeg til indmuring af murbøs i en gammel skorsten med isokern. 

Lige den del af renoveringen af bryggerset endte med, at jeg tog en håndværker til hjælp. I dag blev der boret ca 60-70 cm ind til kernen og isat murbøs med vinkel på 30-35 grader. Nu mangler jeg blot at få lukket det gamle hul i isokernen og i selve skalmuren. I forhold til skalmuren har jeg ingen vanskeligheder, men hvad gør jeg med isokernen? Der er et meget stort hul ind på ca 30 cm i bredden og 35 cm i højden (der mangler vel ca et halvt isokern-element). Hullet er konisk indefter, da kernen kun har Ø=20 cm. 
Må jeg hugge halve mursten til og mure hullet til i tilnærmelsesvis samme form som isokernen? Må jeg evt. bare mure det til uden hensyntagen til den oprindelige form?

Jeg kan ikke bruge tricket med at lukke det gamle hul med stumpen fra det nye hul, da der er himmelvid forskel på dimensionerne (og håndværkeren tog brokkerne med sig efter at have lavet det nye hul).

Håber at nogle kan hjælpe.....
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo købe et isokern rør, og skære til, så det passer, hvis det helst skal være "ubrudt" rør.
Men du kan jo også mure det op med mursten, i passende stykker, og pudse det til  sidst, med sand/cement 3:1.

Jeg lukkede et hul i min isokern "ude fra", ved at forme et stykke 0.75 mm jernplade, og sætte inden i røret, og smed så først en blanding sand/cement på, og så lukkede udefter med stumper af mursten, jeg brugte stadig sand/cement men i lidt svagere blanding.
Hej.
Den har jo ingen isokern effekt hvis du bare lukker til med sand og cement. og heller ikke er murstensstumper. og man risikere at sod vil trænge igennem.
Isokern består af letklinker . Den rigtige metode er at lave en Blanding 1/2,5 altså 1 cement 2,5 letklinker (små Lecanødder) kan evt. tilsætte 1 murergrus også. for bedre stabilitet.
også derefter murer man skalmuren til.
Selve udførelsen kan man gøre ved at lave en slags "sok" hvor man tager et stykke stof, stømpebuks. eller lignende og fylder med fx. leganødder sådan så det passer ned i hullets dimension. hver gang du så har udsat blandingen rundt om isokernen op af "sokken" og lader det tørrer. løfter du sokken igen og udsætter blandingen igen. når du så næsten er kommet op til lukningen kan du skærer hul i sokken og få den ud og så derefter lukker det lille hul til med samme blanding igen. men husk en snor i sokken så den ikke forsvinder.

Et lille murer trick

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg står i en lidt anden situation, men dog i samme genre. Jeg har sat en ny ISOKERN i og skal til at montere murbøsningen.
I den forbindelse snakkede jeg med skorstensfejeren som fortalte mig, at jeg skulle passe rigtig godt på ISOKERN røret når jeg laver hul. Man kunne let komme til at flække røret og så ville han kræve, at det skulle skiftes ud. Jeg ved ikke om det er noget af det samme som gælder ved et stort hul, men i så fald er det jo en større historie...Det lyder lidt overkill.

Er der i øvrigt nogen af jer der har svaret, der kan fortælle mig hvilken type mørtel jeg bør bruge til indmuring af murbøsningen?

Skrevet af aha på 02 sep 2014 13:22
Jeg står i en lidt anden situation, men dog i samme genre. Jeg har sat en ny ISOKERN i og skal til at montere murbøsningen.
I den forbindelse snakkede jeg med skorstensfejeren som fortalte mig, at jeg skulle passe rigtig godt på ISOKERN røret når jeg laver hul. Man kunne let komme til at flække røret og så ville han kræve, at det skulle skiftes ud. Jeg ved ikke om det er noget af det samme som gælder ved et stort hul, men i så fald er det jo en større historie...Det lyder lidt overkill.

Er der i øvrigt nogen af jer der har svaret, der kan fortælle mig hvilken type mørtel jeg bør bruge til indmuring af murbøsningen?





Hej.
Du skal bruge det der hedder pejsemørtel som kan købes i byggemarked.
Eller du kan lave det selv af C100/400 altså. 1 Cement og 4  0,4mm Murergrus (Uden ler)
Hvor jeg ville tilfører 1 gang fliselim i også for at den blev mere fleksibel  og vil binde bedre på underlaget.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis