hårdehvidevarer med jord

Hej jeg er på udkig efter hårdehvidevarer til mit køkken, opvaskemaskine, komfur, emhætte køleskab og mikroovn. 
Men alle dem jeg har set på, kræver at der er jord. Nu er det en gammel ejendom på 3 sal, hvor der ikke er jord i elinstallation en.
hvad kan man og hvad må man... p.s. i køkkenet er der også et gammel kraftstik kan man trække jord ud af det ?


LejfM
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej LejfM

Vil ligge ud med og sige jeg ikke er elektriker. Men er næsten 100 procent sikker på hårdehvidevarer skal bruge jord, især ting der er i kontakt med vand/fugt, hvilket både komfur, mikroovn, vaskemaskine, opmaskemaskine, køleskab, emhætte, tørretumbler og fryser jo er. Kan ikke se problemet i og hente jorden fra kraftstik. Men snak med din elektriker om det, da du jo alligevel ikke må lege med det selv. Især ikke hvis du bor på 3 sal for laver du en fejl i installationen er det jo ikke kun dig selv det går ud over hvis huset futter af.


Hilsen Brian.
De fleste hårde hvidevarer leveres faktisk med jord, men det afsluttende stik er typisk af schuko-typen der kræver en adapter for at fungerer i en dansk stikkontakt (med aktiv jord that is!)

Så skal man bruge sådan en dimmer her:
http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik

Nåh, men bortset fra det er der så vidt jeg ved ikke krav om jord i dine hvidevarer, men renoverer du køkkenet må du ikke installere nye stik uden jord.
vil det sige at hvis jeg beholder de stik der er , 1*10 amp 230 volt uden jord... så kan jeg rolig tilslutte opvaskemaskine m.m. til det ?

LejfM
Du gør i hvert fald ikke noget ulovligt, men hverken du eller apparaterne er beskyttet mod fejlstrøm...

Hov, glemte helt at du også havde skrevet om et gammelt kraftstik. Hvis du er heldig er der jord i dette, du kan jo åbne det (slå lige strømmen fra hvis du kan) og tjekke om der er jord. (den skulle gerne sidde i midten og bør være gul/grøn).

Men så vil jeg nok få en elektriker til at lave resten...
Annonce
Hvis jeg er heldig og der er jord i kraftstikket, skal der så tages 230 volt ud herfra også ?

LejfM
Ja, medmindre du får en elektriker til at føre jord ud til dine stikkontakter. Nu ved jeg af gode grunde ikke hvordan køkken og maskinernes placering er, men man kunne måske også bare trække installationskabel bag skabene frem til samledåser i nærheden af maskinerne.

Men det er installatørarbejde
Rolig nu.... fordi der er monteret en gul/grøn ledning i et kraftstik er det ski ikke sikkert der er jord.... få nu en der har forstand på det til at kikke..
Mvh Jan
Ellers er jeg sikker på at elsalg kan hjælpe dig med at finde nogle. Der har jeg hvert fald fået hjælp før når jeg har haft ligende problemer. 
Du kan finde dem her

facadeisolering og pudsning af facader hos JTF

Hej ville bare sige at du ikke må tilslutte noget med jord selv der skal en atu elektriker til
da det er farligt og man skal vide hvad man laver ps hvis du gør det selv dækker forsikringen ikke

Mit råd få et el firma med bygge gangeti til og lave det
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis