Latterligt mange forskellige olier :).

Hej.

Er bevidst om at motorolie på f.eks. 10w-30 beskriver hvad viskositeten er ved hendholdsvis kold start og ved fuld opvarmet, og at jo lavere W er, des koldere temperatur kan olien holde sig på sin startviskositet.

Når det så er sagt, så er det jo forrykt hvor mange olier der hober sig op:

Syntetisk motorolie til biler (3 forskellige)
Mineralsk olie til havetraktor og flishugger (forskellige alt efter sæson)
Marineolie til to-takters (kunne den ikke også bruges i scooter)
2-takters olie til scooter
Hydraulikolie til rendegraver
Gearolie
Skæreolie
Gearolie
Kædeolie til cykel
WD40
Symaskineolie
Tungolie
Parafinolie
Petroleum
Diesel
Rapsolie
Vaseline
Kædeolie til motorsavskæde
Servoolie
Babyolie til mine slibesten
Madolie (mange forskellige)

 ... og sikkert en del jeg har glemt.

Kunne ønske mig en verden hvor man bare havde en stor dunk der stod "olie" på, som duede til det hele .

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Du har da helt ret i at  det er helt tåbeligt at købe plæneklipperolie i brugsen till dobbelt
literpris i forhold til en ganske almindelig 10 - 30 olie til kr. 33.- tror jeg det er i ALDI.
Men der er så forskel på gear og symaskiner, kædesave og hydraulikstaioner og cykler.
Så du kommer ikke helt uden om at vælge olieproduktet til formålet.

mvh

 

 varmetossen

Du har glemt Amerikansk olie. Det duer dog kun til tarmsmøring på levende væsner. 

Det er rigtigt, det næsten er uoverskueligt. Dog har alle de forskellige typer olie vidt forskellige egenskaber og derfor kan man ikke bare bruge en slags til det hele. Så desværre må vi leve med alle typerne. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så skulle du prøve at transportere olie i international fart.....
Rumfang kan angives i tønder (barrels), kubikmeter og imperial gallons (enten US eller UK).
Temperaturen kan angives i ºF (Fahrenheit) eller ºC (Celcius).
Massefylde i kg pr kubikmeter (enten i luft eller vacuum for at angive om man modregner luftens massefylde og dermed opdrift), relativ density (i forhold til vand med specifik temperatur på vand og olie, normalt 60ºF), eller API
Ud af alt dette kan man finde massen/vægten af olien, og den kan så være givet i tons af en 1000 kg eller i longtons af 1016 kg, tønder med angivelse af massefylde eller ditto for kubikmeter.
Har jeg glemt nogen... sikkert. Det er meget nemmere at få overbilk over olien på hylden i garagen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Nitter på 18 aug 2014 20:38
Du har glemt Amerikansk olie. Det duer dog kun til tarmsmøring på levende væsner. 
Du glemte at anføre at resinolie/ Amerikansk olie er godt mod hoste, idet man simpelthen ikke tør hoste når man har indtaget en portion



fase
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 18 aug 2014 22:55

Ja, det er sgi også rigtig. Hvad bedre er, det er meget billigere pr l. end hostesaft, selv når det bliver opblandet med rød Ålborg.     Men føj for H......t.   



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Chr. på 18 aug 2014 22:33
Så skulle du prøve at transportere olie i international fart.....
Rumfang kan angives i tønder (barrels), kubikmeter og imperial gallons (enten US eller UK).
Temperaturen kan angives i ºF (Fahrenheit) eller ºC (Celcius).
Massefylde i kg pr kubikmeter (enten i luft eller vacuum for at angive om man modregner luftens massefylde og dermed opdrift), relativ density (i forhold til vand med specifik temperatur på vand og olie, normalt 60ºF), eller API
Ud af alt dette kan man finde massen/vægten af olien, og den kan så være givet i tons af en 1000 kg eller i longtons af 1016 kg, tønder med angivelse af massefylde eller ditto for kubikmeter.
Har jeg glemt nogen... sikkert. Det er meget nemmere at få overbilk over olien på hylden i garagen.

Chr.
Jo ja, men vi andre får så heller ikke penge for det  !!!     Det er stik modsat. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af je__ns på 18 aug 2014 21:34
Alene valget af motorolie til bilen, kan jo være et mysterium, da ikke alle moderne motorolie ikke er det bedste valg til en gammel kværn.


www.api.org/certification-programs/...H_2013.pdf


Kunne ikke være mere enig. Min gamle rendegraver er heller SLET ikke glad for moderne olier. Den vil helst have sirup tyk mineralolie. Desuden - hvis den fik en 5w-20 ville den smide det hele ud på jorden i løbet af 2 timer.

Er der i øvrigt nogen der har gode erfaringer med at sprøjte linolie ind i bilen hulrum som rustbeskyttelse. Har hørt gode ting, og det fede er jo, at der ikke gør noget hvis der drypper lidt ud på jorden imens man er igang.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Du kan roligt bruge lindolie i din bil
Får mig dog til at tænke på min brors vinter rust behandling for 35 år siden. Da arbejdede han hos forsvaret som konstabel, og hver fredag blev bilen sat op på liften og sprøjtet med tyk gammel spildolie på under vognen.
Er din hjerne kassabel, da meld dig som konstabel
Skrevet af thejokers på 19 aug 2014 01:28


Har ingen praktisk erfaring, men kender nogle der for en del år siden lavede forsøg med henblik på og lave en forretning ud af det. Det blev dog opgivet da de traditionelle behandlingsmetoder syntes og beskytte bedre. Der er dog ingen tvivl om det er betydelig bedre end ingen behandling. Men husk lige dit lindolie skal have nogle tilsætninger, ellers forsvinder det igen. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis