fiberlys projekt

Hejsa

Jeg skal over vinteren til at have et projekt. Jeg har fundet et projekt som jeg rigtig gerne vil lave. I mit soveværelse vil jeg lave en stjernehimmel, som han har lavet her:

http://www.instructables.com/id/How-to-create-a-fiber-optic-starfield-ceiling/step1/Required-parts-amp-tools/

Han har købt materialer til det i Texas, så derfor er jeg begyndt at lede efter et sted i Danmark man kan købe materialerne til det. Jeg har fundet denne side:

http://www.el-grossisten.com/pi/Fiberlys_Incl_100_stk_fiber_a_2m_1mm_tykkelse_4785_.aspx

Dette ligner hvad jeg skal bruge. Dog kan jeg se at han har 2 udtag på hans transformer:

http://www.wiedamark.com/288ledstarceiling.aspx

Er der nogle som ved om dette behøves, og hvad det evt gør? Skal jeg bruge andet til at gå igang med mit projekt?

Med Venlig Hilsen
Mads

PS. Jeg beklager man ikke kan trykke på det sidste link. Jeg ved ikke hvorfor det ikke virker, men man kan kopiere linket istedet for.

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I vores tidligere hus lavede jeg et fiber-lys-loft i vore entre.
Jeg benyttede et lignende sæt som du linker til fra El grossisten.

1. Du skal have trafo/lysgiver boksen placeret et sted så du kan komme til den, da lysgiveren (halogen) på et eller andet tidspunkt skal skiftes.
2. Du skal sikre dig at der er tilstrækkeligt med luft omkring den, da både trafo og pære udvikler en hel del varme.
3. Hav tålmodighed når du skal montere "halerne", de er livlige ! jeg brugte næsten 2 ruller maler tape, for at holde dem på plads over loftet, mens jeg satte loftpladerne op.

Jeg byggede en kasse/væg rundt om vores el tavle, så det var et ganske fint sted at sætte "boksen".  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik

Mange tak for svaret. Jeg har imellemtiden fundet dette:

http://www.matronics.dk/kategori/led-belysning/indendoers-belysning/stjernehimmelfiberlys/produkt/led-stjernehimmel-rgb-188-fiber

og lavet en lille ilustration:

http://postimg.org/image/yq9leqw3v/

Ville dette LED også skulle skiftes? Tænker den ikke bruger halogen, derfor ville jeg placere boksen i midten, så trådene kunne nå ud til krogene. kan se de kun er 2*2 meter.
Altså generelt kan man sige at alle steder hvor der er en samling af kabler, skal der være adgang til.
Selv en led pære vil med tiden også brænde ud...
Det næste er at der er en løs ledning (2x0,75) som tilgang, og den er sikkert født med en stikprop. Klipper du stikproppen af, bortfalder garantien fra producenten !!! 


Men ellers er det en god ide med at lave boksen i centrum, så du kan nå langt omkring med dine "haler".  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ok cool. Mange tak for hjælpen. Hvor meget tror du det koster at have 188 af de LED haler tilsluttet? Er det noget som koster en krig at have kørende?
Den du linker til fra Matronics bruger 16 watt, så det er jo ikke meget.

Den jeg havde brugte en 50w halogen + hvad trafoen brugte, men jeg vil også sige, at du ikke skal forvente så meget lys fra dem. Det er kun til effekt/hygge, den jeg havde kunne kun lige lyse min lille entre op, men ikke nok til at der feks ville kunne læses en avis.

Omvendt  er en af fordelene ved fiber lys, du bruger kun en lyskilde, men fordeler lyset ud på en masse små snore.

Jeg ville i øvrigt lige høre dem, om den fjernbetjening kan række igennem det loft du har tænkt dig at sætte op.Der er tit mange af de små fjernbetjeninger der ikke kan række særligt langt, hvis der er "forhindringer" som møbler eller andre sager  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Et lille tip når du skal sætte halerne op. 
Jeg borede de huller som halen skulle igennem, så stak jeg halen igennem alt for langt (så der stak flere cm ud på undersiden af loftet), så gav jeg halen på oversiden en klat 10 sekunders lim, inden jeg satte loftpladen fast.
Så da hele loftet var sat op, kunne jeg nemt klippe halerne af med en skævbider, et par mm under loftpladen, og man kunne ikke se limklatten nedefra.
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Perfekt Henrik, og godt tænkt med fjernbetjeningen :-) Jeg vil egentligt også bare bruge lyset til hygge når man skal falde i søvn, så håber det kan give lys til en god stemning der. Det vil sige at du også bare klipper i halerne, når du har sat dem på plads?
det koster vel ikke mere end den strøm som din led kræver...... uanset om du har 10 "haler" eller 18.000 det er jo lyskilden der bestemmer dit forbrug :-)
Skrevet af McDuck4 på 18 aug 2014 20:12
Perfekt Henrik, og godt tænkt med fjernbetjeningen :-) Jeg vil egentligt også bare bruge lyset til hygge når man skal falde i søvn, så håber det kan give lys til en god stemning der. Det vil sige at du også bare klipper i halerne, når du har sat dem på plads?


Ja bare klip dem... jeg brugte en skævbidder til dem jeg havde, de var kun 1,2 mm tykke alle sammen så det kræver ikke det store.Bare husk at vente til limen er tør.
Og det er meget nemmere at styre, end at prøve at få dem til at sidde pænt i hullet, uden at de enten falder bagud, eller ryger for langt ud.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Firmaet Roblon i Frederikshavn laver fiberlysledere samt hvad der ellers skal bruges. Jeg ved dog ikke om de sælger til private.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også