Antal ledere i 16mm rør

Hej LDS'ere,
Jeg har udskiftet en defekt afbryder og måtte i den forbindelse trække den ene leder om, da kablet var slidt i enden. Det var svært fordi der var 5 andre ledere i røret. (Een stikkontakt (2), een afbryder med korrespondence (3) og den defekte afbryder (1))

Er der regler for hvor mange ledere (a 1.5mm2), der må være i er 16mm rør?

Mvh.,
Christian
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej er der ikke.

Men jeg plejer at sige max 7 stk, hvis røret ligger ordentligt. Det passer med de antal farver der er.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Tak for svar.
Chr.
Det gør det lettere hvis du fx smører med opvaskemiddel.

Og så sidder de efter et stykke tid fast. 

fase
S. fabrin skrev den 18-08-2014 13:36:28

Det gør det lettere hvis du fx smører med opvaskemiddel.

Og så sidder de efter et stykke tid fast. 

 derfor bruger elektrikere siliconespray,:)

ups, havde ikke set datoen  :(

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Annonce
Rolias, det har jeg også opdaget nu her 7 år efter     . 

fase
Jamen, rådet er da stadig godt og nyttigt! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm skrev den 16-02-2021 13:29:20

Jamen, rådet er da stadig godt og nyttigt! :)

 Ja, bestemt. Og siliconeolie er bedre end opvaskemiddel. Om det også får ledningerne til over tid at sidde fast i røret, har jeg ingen anelse om, af den simple grund, at jeg ikke mere trækker ledninger i rør.  I dag laves installationer med kabel muret inde, så det meget svært kan repareres. Du har sikkert oplevet det samme med biler, at man ikke reparere ting men skifter dele. Når computeren fortæller at der ingen fejl er, men bilen ikke kan køre, kommer den dygtige mekaniker til og med sin viden og erfaring får løst problemet. 


fase
S. Fabrin skrev den 16-02-2021 13:39:49

 Ja, bestemt. Og siliconeolie er bedre end opvaskemiddel. Om det også får ledningerne til over tid at sidde fast i røret, har jeg ingen anelse om, af den simple grund, at jeg ikke mere trækker ledninger i rør.  I dag laves installationer med kabel muret inde, så det meget svært kan repareres. Du har sikkert oplevet det samme med biler, at man ikke reparere ting men skifter dele. Når computeren fortæller at der ingen fejl er, men bilen ikke kan køre, kommer den dygtige mekaniker til og med sin viden og erfaring får løst problemet. 

 Og derfor rager jeg heller ikke mere i biler, kun hvis alt andet glipper! 


Med venlig hilsen
ktm

 

Men så kan jeg fortælle at der iflg den nye standard  DS 60364  helt præcist i afsnit 522.8.1 ikke længere er tilladt at bruge silicone baserede glidemiddel til indføring af kabler og ledninger i rørsystemer.....
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis