Skal teakdækket skiftes?

Har jeg ikke ret i, at et sådant teakdæk, hvor skruerne overalt begynder at stikke hovedet frem og rigtig mange er spartlet over, skal skiftes?


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er gods nok i træet, så skruerne kan undersænkes yderligere, så de kan proppes til, så skal du jo nok ud i en udskiftning.
Ja det ku man selvfølgelig prøve. Der er faktisk en del træ tilbage.
Er man ikke nødt til at skrue skruerne op og så bore undersænkning, inden man skruer i igen?

Er det mon bare det øverste glasfiberlag, skruerne trækker i?
Og er der nogen måde, man kan kontrollere skruedybden på, så man ikke kommer for langt igennem?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Problemet er ret almindeligt på et ældre teakdæk. Du må ha fastslået om det skyldes slitage/afslibning af dækket eller om skruen er på vej op.. Hvis skruen er på vej op, er der en risiko for at, der kan trænge vand ind i distancematerialet i dækket, hviket er meget skidt.
Skru i føste omgang en skrue ud for at se om der er undersænket nok til at skrue skruen længere i, og hvis ikke så undesænk yderligere.
Det er umiddelbart sværere end man skulle tro, at styre boret, så propperne strammer lidt.
Ang. skruelængde ja gamle skruer - det du borer ekstra ned.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Et bræt med et tilsvarende hul som prophullet lagt over hullet, du skal bore op, kan være med til at styre boret.
Og når du stemmer proppen af så start et par mm over dækket.
Stemmer du af i flugt med dækket i første hug, kan du være uheldig, at årene i proppen går nedad, så du får en prop, hvoraf noget ligger under dækkets overflade.
Jeg er sikker på, at det er dækket, der er slidt og ikke skruerne, der er på vej op. Dækket er fra midt firserne.

Mange steder er der spartlet over skruerne og det er måske fordi, der ikke plads til nye propper, men den kan jo også skyldes lysten til den lette løsning.

Hvor lang vil I sige en prop minimum skal være for at hænge fast?

Her får man en fornemmelse af teakens tykkelse:
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Min svigersøn har en 36 fods sejlbåd, fra midt i firserne,  han fik ordnet teakdækket sidste år, han havde en skibstømrere til det, der blev skiftet noget og andet blev shinet op, det kom til at se helt fantastisk ud.

Men så er det jo selvfølgelig ikke gør det selv.   
Det lyder jo skønt, - fik han noget at vide om holdbarhedstiden efter reparationen?
De få steder hvor skruerne er kommet op ved mig, har jeg undersænket og limet en prop i med West epoxy lim. Men anden epoxy kan også bruges.
De mindste er propper er omkring 2-3 mm. høje. Det er hvor et par skruer, har nægtet at komme op. Og propperne holder stadig.
Min båd er bygget 1953, og dækket er fra 1969, så hvis du laver det rigtigt, er holdbarheden vel ca. 40-50 år.
Det lyder godt, Kresten. Jeg er meget parat til at prøve at få mest muligt ud af det dæk, der ligger der. 2 - 3 mm er der helt sikkert plads til.
Skrevet af sælbyggårn på 18 aug 2014 00:10
Det lyder jo skønt, - fik han noget at vide om holdbarhedstiden efter reparationen?


Nej det tror jeg ikke, det skulle bare laves så det var i orden. Der var lavet nogle dårlige reparationer, af den tidligere ejer, bla. nådlingen, og så var teaken så tynd nogle steder at den skulle skiftes.

Men det ser super flot ud, og ikke nemt at se der både er nyt og gammelt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også