Hvilken slags linolie til indvending tømmer?

Hej. Vi er ved at ombygge stue op i kip, og har derfor fået fritlagt de gamle bjælker og hanebånd. Tømmeret er ved at blive slebet ned og står derfor nu som ren rå træ. Jeg mener det er Fyrretræ.

Vi vil gerne beholde det naturlige træ-udseende og vil derfor nøjes med at behandle med linolie uden farvetilsætning.

Mit spørgsmål er, hvilken slags linolie jeg skal anvende?:
Rå linolie
Koldpresset linolie
Kogt linolie

Har lavet et par simple tests med Borups rå linolie, hvilket giver det ønskede udseende, men vi ved ikke om dette er det bedste at bruge.

Råd og erfaringer efterlyses.

Peter


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I skal bruge en kogt lindolie, måske endda tilsætte lidt zegativ ( tørrelse ) Rå lindolie er meget længe om at tørre og kan ikke anbefales i en stue.
Der er ingen farve forskel på de to produkter. Men i skal nok regne med at skulle slibe igen når lindolien er tør, da den får træet til at rejse sig, så slibe og nyt lag lindolie
Når det er kogt hedder/bliver det så ikke til fernis.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er du sikker på du vil bruge linolie ? hvorfor ikke bare bruge en almindelig olie i stedet.
Den helt store ulempe ved linolie er at det kun kan genbehandles med linolie, og ikke andet. Du har ikke mulighed for at fortryde om 5 år, hvis du hellere vil have dem malet hvide. Eller det kan du jo godt men så skal det bare slibes helt ned en gang mere.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Skrevet af robert8900_5 på 17 aug 2014 09:55
Er du sikker på du vil bruge linolie ? hvorfor ikke bare bruge en almindelig olie i stedet.
Den helt store ulempe ved linolie er at det kun kan genbehandles med linolie, og ikke andet. Du har ikke mulighed for at fortryde om 5 år, hvis du hellere vil have dem malet hvide. Eller det kan du jo godt men så skal det bare slibes helt ned en gang mere.

Det er da noget vrøvl du kommer med der Robert, Lindolie er en af de bedste grundinger du kan give træ, og der kan sagtens males med maling oven på den. Før man kunne købe det der hæfte grunder brugte man fortyndet lindolie både på træ og murværk / pudsede lofter. Før man gav hvid plast maling ! Det er også blevet brugt som gulv maling på beton gulve.
Og jo Peter det bliver en art fernis når det koges.
Det er faktisk ikke noget vrøvl Robert kommer med, det er fuldstændigt korrekt...

Ja det er rigtigt at der ofte er blevet behandlet oven på linolie med andre end linolieprodukter, men lige så rigtigt er det at det ikke er fagteknisk korrekt.

Det er langt fra en af de bedste grundiger du kan give træ, medmindre det skal behandles med linoliemaling oven på og er det udendørs er det essentielt at der bliver tilsat et middel imod råd og svamp da bakterier stortrives i linolien, oftest bliver der anvendt fungicid.

Jeg ville bestemt også bruge en almindelig, indendørs, olie.

Det har i mange år været debatteret om linolie indendørs er en god ide, og svaret har bølget fre og tilbage, lige nu anbefaler man den også til indendørs brug, men jeg syntes bare der er andre og bedre alternativer.
Du kan blandt andet læse en uvildig test her:
http://www.byggeri.dk/guide/maling/artikler/kritik-af-linolie-til-indendoers-brug

Men bare et input

www.malermester-hansen.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ser de faglige indvendinger herover mod linolie indendørs alene går på om man synes duften af tørrende linolie er værre end fra mere syntetiske produkter. Det må jo være en individuel sag.

Og det med at man kun male ovenpå træ, der er grundet med olie der indeholder linolie lyder spændende. I den forbindelse er det nok værd at erindre, at stort set alle grundingsolier indeholder linolie (selvom der er mere terpentin).

Hvis du vil anvende linolie, så husk den ikke naturligt indeholder UV-fliter og der vil gulne lidt over tid. Det skal derfor anbefales at anvende så lys en olie som muligt. Som eksempelvis denne her


Link til anden LDS artikel, hvor du måske kan hente erfaring fra en, der har haft gang i noget tilsvarende dig.
Langt de fleste grundingsolie indholder efter min bedste overbevisning alkydolie/naphta/råolie...

www.malermester-hansen.dk
Martin, din bem om indholdet af gundingsolie vil bestemt sikre at jeg læser nærmere på indholdsfortegnelsen. 
Men at marinere et organisk materiale som træ i diesel kan vel kun tjene et svampeforebyggende formål, for diesel er jo ikke kvældende og dermed er den kun midlertidigt porefyldende til forskel fra organiske olier, herunder linolie, der kan hærde og kvælde.

Hej Peter

Selvfølgelig kan du bruge linolie indendøre. Ingen problemer i det. Det er som udgangspunkt den rå linolie du skal bruge, den er der ingen der tager skade af, heller ikke din mad, hvis du bruger den på køkkenbordet. Linolie er bare hørfrøolie - kort og godt.

Om du vælger at bruge en fernis - kogt linolie kan du godt. Det giver dig en kortere tørrertid og en lidt mørkere lød.

Husk at kluddene er selvantændende. Så gør dem våde med vand og hæng dem til tørrer på den tørrersnor efter brug, så er de klar til en ny omgang dagen efter.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Blot en lille tilføjelse.
Vidste i at Lindolie kan for tyndes med vand ?
Der skal bruges lidt brun sæbe der blandes med lindolien så kan der blandes vand og farve stof i på en nemmere måde. Det bliver brugt til beton gulve i stedet for alle de der gift fyldte alkyd og olie holddige malinger der er på markedet. Samtidig er det noget billigere i brug. Sæbe og vand forsvinder når det tørre op.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også