Reparation af gammel sokkel

Hej
Jeg har været ved t reparere et par revner i min sokkel. Jeg kunne så se/ mærke at de nederste 20 cm st løst og lød hult, det har jeg så slået af og der skulle et lag på op til 5 cm af for at komme ind til fast -ja beton vil jeg sku ikke kalde det, men mere sand og sten og meget lidt cement.
Spørgsmålet er nu hvad det skal pudses op med, en normal 1-3 cement og sand, eller noget der er svagere? Og det skal vel laves af flere lag? Evnt. En færdig blanding af en slags?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en never ending story vi har med gamle huse. Jeg laver det normalt i noget stærkt, for at det ikke skal knække alt for mange steder lige med det samme og se tristmodigt ud. Det kommer aldrig til at binde ordentligt på de sløje skidt inden for, der suger fugt fra jorden som trækpapir og slår fra ved den første frost.
Men så er arbejdet jo heller ikke større, end det er til at leve med!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis man laver det for stærkt kan fugten ikke komme ud og så frostspænger det og man er derved sikret faste arbejde fremover.
på ældre huse skal man være varsom med med at bruge for meget cement.
Se http://www.bygningsbevaring.dk/uploads/files/anvisninger/4-ANVISN_sokkelpuds.pdf
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ifølge linket vil en hydraulisk kalkmørtel være velegnet (mindst ringe !)
Så en Weber 20/80/445 0-4 hydraulisk mørtel vil være god? ( Sorry, kunne ikke lige sætte et link ind på den)
uden at være murer vil jeg mene den er for svag. Jeg ville benytte en Kh100/400 se www.kalk.dk
Men hvad er det for en sokkel du har, hvor gammelt er huset og er der indlagt fugtspærre?
Vil det sige at det produkt Weber sælger der hedder sokkelpuds ikke er egnet. Min procedure har været, fleksibel fliseklæb (den blå LIB) på det purrøse og så vådt i vådt med sokkelpuds, er det helt forkert. Jeg har op til en meter høj sokkel så har ikke fugt problemet i så udbredt en grad.



MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Huset er fra 1934, soklen er 80cm høj fra jord til start mursten, huset er med kælder. Der er murpap mellem sokkel og mur, jeg har set den da jeg gennembrød et stykke da jeg lavede en tilbygning. Men den er vel ikke i spil da det er ved jord niveau problemet er, det er de nederste 20cm, derover sidder sokkelpudset godtnok fast, og det er heller ikke hele vejen rundt det er galt, kun et Lille stykke
Som sagt jeg er ikke murer og har ikke erfaring med Webers sokkelpuds. Men jeg vil da tro det er godt nok.
grunden til jeg spurgte om der var fugspærre var at hvis der ikke er og du laver soklen for tæt, vil fugten kunne trække længere op i murværket med efterfølgende skader. Men hvis det blot er et lille stykke, vil jeg kradse ud til fast bund, evt svumme det og så kaste noget sokkelpuds ud og pudse efter
Jeg er blevet anbefalet at lave en "bastardmørtel" af 1 del cement, 3 dele sand og 4 dele bakkemørtel,
Hvordan lyder det i jeres øre?
Jeg ville købe det færdig blandet. 80 kr. for 15 kg. Men hvad det består af ved jeg ikke, men det bliver meget hårdt. Men hvem anbefaler bastard mørtel, Der må da være en murer der kikker med her som kan vejlede.... Hallllllllo murer.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Bastardmørtel bruges kun til opmuring af sokkel elementer ikke pudsning af sokkel. Der skal du bruge en cementmørtel C100/400
Altså 1 cement 3 murergrus (Uden ler). Hulet vil jeg først vande ned, derefter pensle et heldækkende tyndt fliselim på. og dernæst fylde ud med pudsen. du kan fylde ud med pudsen på to måder.
1. en puds der er lidt tykkere end opmuringsmørtel som man sætter på af flere gange. (svær at håndtere) skraves over med ske så næste lag kan binde og pudses først over når sidste lag er kommet på. omkring 4-5 lag.
2. en puds der er jordfugtig (som kan klemmes sammen med hånden som vådt jord) som kan sættes på op til 30 mm af gangen altså i dit vedkommen 2 lag. og som kan pudses med det samme. første lag skrabes og lade tørre og fugtes ved næste lag

Færdige blandinger kan ofte være for stærke til reparationer

Bemærk begge metoder er lige gode og holdbare. det kræves bare at det bliver lavet vådt i vådt.
altså hulet skal være fugtet når du påfører limen, ikke våd. limem skal være våd når du påføre din puds.

Husk at køre en fugtig svamp hen over samlingerne med det gamle puds og fjern det overskydende også. det giver et pænt og jævnt lag og en god finish.



I en bastardmørtel er der større forhold af grus en mørtel. så 1 cement 3 mørtel og 4 grus
ellers er det bare en mørtel tilsat lidt ekstra tilslagsmateriale.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også