volvo penta md11c (sprutter)

Hejsa

Håber nogen kan pege mig i en retning, men jeg har et underligt problem med min motor som jeg frygter kan blive værre.

Min volvo penta md11c (ferskvandskølet) kører perfekt når den er igang. Sidder i min sejlbåd og jeg er glad for motoren som ellers er yderst pålidelig og økonomisk og let at vedligeholde, udlufte osv.

Nogle gange når jeg starter den kan starteren ikke tørne motoren rundt når den når kompressionsmax tror jeg. Virker som om der er vand i brandkamrene. Den stopper med et "gunk" og kører lidt baglæns - og startmotoren bliver ret fornærmet (ikke godt for den). Nogle gange sprutter den lidt ud af luftfiltrene og går igang, men oftest er der ingen problemer. Jeg kan afhjælpe problemet når det opstår ved at åbne dekompressionsventilerne og give den nogle omgange med starteren - og så lukke dem hvor den så villigt går igang. Så får den nok hostet op tror jeg inden den går igang. -Hvis jeg gør det er der aldrig problemer.

I sommerferien da vi var afsted var motoren pludselig i det røde felt (varmen), og jeg fik den slukket i en fart og sat sejl (vi var på vej ud af en havn efter at have ledt efter en plads :-) ). Efterfølgende opdagede jeg at kølevæsken fra ferskvandskredsløbet lå under motoren og skvulpede rundt, så jeg fyldte noget nyt på - og ingen problemer siden. Måske har den hostet det ud stille og roligt i løbet af sæsonnen, da jeg ved der var helt tørt under motoren ved sæsonstart.

Den bruger ikke olie. motorolien er fin og ikke ret sort. kølervæsken er lidt grisset men der er ingen olie i den. Kompressionen virker rigtig god, og den er meget økonomisk i drift (diesel).

Håber den ikke er tærrede i topstykket osv. for det er næsten umuligt at skaffe lader det til.


2000RPM er mere end rigeligt
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gorm

Det lyder som en utæt toppakning. Tæring i topstykkerne tror jeg ikke på, da motoren er ferskvandskølet. Hvis du tager indsugningsfiltrene af og tørner motoren vil du kunne se hvilken cylinder det drejer sig om.

Mvh Finn
1000 tak for dit svar Finn. Jeg kan se du selv er en sejler :-). Jeg vil undersøge det du siger ved først kommende lejlighed, men hvordan spotter jeg hvordan toppakningen er utæt - jeg er ikke helt sikker på hvad jeg skal se efter?
Min kone, børn og en ven har lige været ude idag i en fantastisk tur fra juelsminde til hou i 12 m/sek idag - der var platlæns med vild bølgesurfing og det hele, men da vi startede motoren og gik ind i havnen røg motoren meget hvidt røg synes jeg, hvilket den ikke har gjort før og den havde en lidt rumlende gang periodisk hvor jeg kun gav den 1500 omdrejninger. Røg også i tomgang. Så hvis hvid røg er fordi der er vanddamp i, så har du nok ret i det du siger...
Jeg må heller undersøge det og igen 1000 tak.

2000RPM er mere end rigeligt
Hej Gorm

Du stiller nogle gode spørgsmål. For det første er den hvide røg endnu et tegn på en utæt toppakning. Og så er det du spørger hvordan man ser hvordan toppakningen er gået.
Motoren har jo 2 enkelstående cylindre, med hver sit topstykke, og det skulle da være ganske fantastisk hvis begge toppakninger er gået, den tror jeg ikke på. Du skriver i dit første indlæg at der kommer vand ud af luftfilteret, men hvis det er de originale luftfiltre, er der et filter på hver cylinder. Men i første omgang tager du luft filterene af og ser hvilken indsugning der kommer vand ud af.
Hvis ikke der kommer noget vand ud af nogen af dem, ville jeg købe 2 toppakninger og skifte på begge cylindre.(det kaldes et ventilslibesæt og så får du alle de pakninger med som skal bruges til operationen) Jeg ved godt det koster spidsen af en jetjager, men det er faktisk en god motor og en god konstruktion især i kølevands overgangene imellem topstykke og cylinder. Og da den er ferskvandskølet vil den holde mange år endnu, så jeg ville ofre pengene. Jeg tror stadig du kan få reservedele til den, selv det efterhånden er en gammel konstruktion.

God fornøjelse med projektet.

Mange sommerhilsener Finn
Hvis du kan komme til at sætte trykluft ind i cylinderen -gennem hullet til gløderør eller dyse- så kan du hører, hvor der forsvinder luft hen.
Det svarer til det der hedder en læktest. Stemplet skal selvfølgelig være i top når du gør det.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis der er mistanke om, at der er vand i cylinderen, så SKAL du have dekompressionsventilen åben, når du starter. Om muligt ville jeg håndtørne motoren med åben ventil inden start.
Væskeslag eller næsten væskeslag kan smadre motoren. Det vil være billigt at slippe med en ødelagt starter.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Hej Chr

Den med trykluften holder ikke i byretten, stemplet vil bare glide ned til bundstilling. Jeg har prøvet at tage kompressionsprøver på motorer med defekt toppakning, og selv om toppakningen er røget, så opretholder cylinderen stadig det samme tryk som hvis toppakningen er i orden. Min erfaring er at der kun er den hårde vej frem og skille maskinen ad, med de symptomer der bliver beskrevet her.
I øvrigt har du helt ret i det du skriver om dekompressionsventilerne.

Mvh Finn
Skrevet af Finn Gevind på 17 aug 2014 20:06
Hej Chr

Den med trykluften holder ikke i byretten, stemplet vil bare glide ned til bundstilling. Jeg har prøvet at tage kompressionsprøver på motorer med defekt toppakning, og selv om toppakningen er røget, så opretholder cylinderen stadig det samme tryk som hvis toppakningen er i orden. Min erfaring er at der kun er den hårde vej frem og skille maskinen ad, med de symptomer der bliver beskrevet her.
I øvrigt har du helt ret i det du skriver om dekompressionsventilerne.

Mvh Finn
Fin, med en cylinder der er utæt ud til vandkammeret vil du kunne høre det bobler i vandkammeret hvis Chr's metode benyttes.  Du skal bare huske og blokere svinghjulet i en stilling hvor begge ventiler er lukket.

Alternativt kan du også sætte tryk på indsugningen, når kun udstødningsventilen er lukket, og stadig med svinghjulet blokeret. Det er nemmere end og skulle pille dysserne ud.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jo, det forstår sig. Men jeg VED at med de symptomer er der en utæt toppakning, og i min verden bruger jeg så ikke mere tid på fejlfinding, men reparerer.
Mvh Finn
Det er faktisk en udmærket måde at teste for utæt toppakning ved at sætte trykluft på. Man skal lige prøve et par gange med at få stemplet helt i top, men det lykkes til sidst. Jeg tror ikke man kan høre hvor luften forsvinder/kommer ud, men tager man låget af ekspansionsbeholderen kommer der bobler op, hvis pakningen er gået.
Hvid røg fra udstødningen betyder ganske rigtig vand, men de fleste bådudstødninger er kølet med saltvand, så det betyder bare at den er godt varm (måske for varm).

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Ja så må jeg sige at toppakningen er rigtig meget utæt. Jeg forstår så ikke hvordan motoren kan gå på den pågældende cylinder, og det med at der kommer hvid røg fra saltvandskølede udstødning forstår jeg ikke rigtig, jeg har ikke set nogen endnu, men masser af både hvor der kommer gråblå røg fra.

Dette er så mit sidste indløg i dette forum, efterhånden er det blevet for useriøst.

Finn
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis