Ombygning af parcelhus, hvordan kommer vi igang?

Vi er en familie på 4, bestående af 2 voksne og 2 snart teenagebørn?
Vi har et parcelhus fra 1969 i et plan, det er 136 kvm. + kælder på 68 kvm.
Vi har haft huset siden 1996, men først nu synes vi det er på tide med en renovering, så vi kan få huset som vi vil have det........bedre sent end aldrig, men hvordan kommer vi igang?

Planerne i vores hoveder er:

Nyt sort beton tegltag, evt. med dobbelte tagvinduer på sydsiden over stuen, samt på nordsiden over køkkenet, evt. flere...
Der skal tjekkes om spær og vægge kan holde til skift fra eternittag til beton tegltag.

Udskiftning af træbeklædning på gavle og udhæng samt mellem vinduer, og lav det nyt med eternit plader sat på som klinkbeklædning.

Pudse huset op i gråt eller mørkegråt
(Håber jeg kan finde et materiale som bider på de hvide kalksandsten som huset er lavet af, og som ikke kommer til at skalle af)

Nye hvide vinduer og døre i hele huset.

Indvendigt:

Parketgulvet i hele huset skal væk, der skal lægges gulvvarmeslanger overalt, i beton der hvor der ikke er kælder under, og i træplader der hvor der ER kælder under.

Håber hele huset er lavet sådan, så spærene spænder over de 8 meter som huset er bredt, da jeg ikke synes at have nogen bærende vægge i huset, så håber på at en eller anden kyndig person kan rykke helt om på indretningen så vi slipper for mørk fordelingsgang/entré.

Nyt badeværelse.....og nyt gæste toilet, eller evt. slå dem sammen til et stort med 2 håndvaske

....og så ville vi frygteligt gerne have lavet vores sjældent brugte terrasse om til en opvarmet vinterhave/tilbygning, som man så kunne bruge som hyggestue, så man kan tage en del af den nuværende stue og lave om til køkken/alrum.

Det er nærmest en komplet renovering, og vi er helt blanke , ved ikke om vi bare skal kontakte en håndværker og bare gå igang, eller om det er en arkitekt der skal til eller en anden kyndig person.
Jeg kan lave meget af det selv, men ved fruen ville være mest tilfreds med en slags totalentreprise, selv om det koster.

Nogen der kan give lidt tips og tricks?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville få en arkitekt/bygningskonstruktør til at komme på besøg og lave et oplæg med 2-3 forslag til ombygningen indenfor (som nok er den i er mest i tvivl om?). Evt. ved at I på forhånd skriver jeres ønsker/forslag ned i et oplæg som I sender til ham/hende

Når projektet så er beskrevet, tegnet og beregnet (spær/tag/afstivende/bærende indvendige vægge) sender I det i udbud hos et par (måske tre) udvalgte totalentreprenører. Det kunne også være en tømrer der hyrer murer/vvs ind, men det må I finde ud af.

Skal huset ikke efterisoleres? Det ser man jo tit. Hvad er der på loftet? Hvis I gjorde det udefra (væggene) kunne huset i samme ombæring pudses op. Og når I alligevel skal skifte vinduer/døre kan I passende rykke dem lidt frem i facaden.

Vælger I ovenlysvinduer vil jeg sige VELUX og så få dem elektriske med fjernbetjening og rulleskodder eller rullegardiner
Det lyder omfattende, og kan sikkert ikke betale sig.Sælg det og køb noget andet.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis