Isoleret skur - Sokkel mod mur / forankring af tag.

Hej

Jeg havde egentlig skrevet nedenstående som tillæg til min tidligere tråd, men jeg kom til at tænke på, at det var en ret lang tråd og det skaber måske mindre overblik. Jeg har derfor oprettet spørgsmålene her, i en ny tråd. Jeg håber det er OK.


Jeg har nu fået gravet ud til skuret og støbt soklen. Jeg har i den forbindelse et par opfølgende spørgsmål, som jeg håber det er ok, at jeg stiller i den samme tråd.
1) Der er en skrænt på ca. 40-50 cm, der. Jeg har ikke gjort andet i fundamentet såsom at lave fugtspærre eller lignende, så mit spørgsmål er nu, hvordan jeg beskytter mine udstøbte fundablokke, inden jeg fylder jord mellem skrænt og fundament. Er det nok at pudse soklen op? Når jeg først har fyldt jord i igen, bliver det næsten umuligt at komme helt ned i dybden igen for at reparere, m.m., senere, så kan jeg gøre andet for at beskytte den tilstrækkeligt eller hvordan?

2)Jeg har også efterfølgende erfaret at man bør forankre taget til soklen, hvilket jeg heller ikke har forberedt til. Det guides jeg tidligere har kigget i på GDS m.m. har ikke gjort det på skure, men nu er jeg kommet i tvivl om hvordan jeg sikrer ordentlig stabilitet og at taget ikke flyver af. Kan det gøres med vindafstivere?

/Henrik
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis et tag skal flyve af, skal der kunne komme rigelige mængder luft ind under det. Så sørger du for at det ikke kan ske så behøver du ikke at forankre det. Der findes vist stadig sådan nogle jern der er med en form for spir  vinkelret i enderne hvor de er vinklet 90 grader i forhold til hinanden ( svært at beskrive ) En anden model er fladjern hvor jernet er drejet i enden så der kan monteres en fransk skrue ind i spæret og en expantions bolt i væggen. De er begge til murværk, er din væg af træ findes der et utal af vinkel beslag i handelen.
Hej Håndværkeren

Tak for svar. Jeg planlægger at lave skuret uden udhæng, altså hvor væggen går helt op og med en form for alu-liste øverst ved tag (Jeg skal bare lige have fundet et eksempel på den konstruktion - Kan ikke finde det i Gør Det Selv :-))

Er der nogen der har et svar på spørgsmål 1?

/Henrik
Nu bliver jeg lige rundforviret  Er det gavlene du skriver om nu ? For så findes der da sådan nogle vinklede alu plader der monteres på væggen og ligger ind over taget. De skal dog monteres i noget tætnings masse på taget, for ellers vil vand især ved blæst fra siderne kunne trænge ind og ned i muren. Det er altså ikke den bedste løsning mener jeg, det er bedre med lidt udhæng. Med hensyn til spærenes fast gørelse på den eksisterende mur, så har jeg sådan et baghus der er bygget på senere og der er spærene stukket ind i den eksisterende mur ved at der er hugget nogle huller i muren hvor de ligger på vindpap.
Det er nok bare mig der ikke er helt inde i begreberne. Jeg kunne godt tænke mig en konstruktion som på billedet jeg linker til og det var egentlig det jeg forsøgte at beskrive :-)

http://screencast.com/t/2mdoqWKz
Skrevet af Håndværkeren på 13 aug 2014 10:17
Hvis et tag skal flyve af, skal der kunne komme rigelige mængder luft ind under det. Så sørger du for at det ikke kan ske så behøver du ikke at forankre det. Der findes vist stadig sådan nogle jern der er med en form for spir  vinkelret i enderne hvor de er vinklet 90 grader i forhold til hinanden ( svært at beskrive ) En anden model er fladjern hvor jernet er drejet i enden så der kan monteres en fransk skrue ind i spæret og en expantions bolt i væggen. De er begge til murværk, er din væg af træ findes der et utal af vinkel beslag i handelen.
et tag skal forankres!!! Slut færdig end off discussion. At påstå andet er udtryk for manglende indsigt i hvorledes man bygger! 

Det tag som spørger linker med billede til - er det hverken dyrt at vedligeholde eller bygge. Der skal bruges en tagbrønd og nogle kiler - så er man da godt igang. 
Hvordan kan jeg så forankre nu hvor jeg står med sokkel uden gevindstænger eller lignende?
Skrevet af boso på 13 aug 2014 20:47
et tag skal forankres!!! Slut færdig end off discussion. At påstå andet er udtryk for manglende indsigt i hvorledes man bygger! 

Det tag som spørger linker med billede til - er det hverken dyrt at vedligeholde eller bygge. Der skal bruges en tagbrønd og nogle kiler - så er man da godt igang. 

Mit baghus tag er da ikke forankret mere, for jeg lagde nye spær for ca. 7 år siden da det gamle tag blæste af og jeg opdagede at spærene var pil rådne. De nye spær er godt nok nogle god halv tømmer bjælker på 8 x 16 cm. men de ligger blot på ydermuren i ned murede hak, og taget holdt da til den storm vi havde i Oktober sidste år hvor vinden stod lige ind på facaden. Der er et trapez stål plade tag som jeg så har sat extra mange skruer i ved yderste lægte. Grunden til at det blæste af, var fordi jeg endnu ikke havde fået en yder dør monteret så der var Piv åbent for den nordvestlige storm vi havde den dag. Raaaauuuussssss og så lå hele taget ovre på naboens mark i hele længden = 7 m langt og 3,5 m. bredt.
Det er også meget brugt at lægge patentbånd rundt om bjælkerne, og så sømme/skrue enderne en meters penge ned ad væggen.
Det var før i tiden absolut ikke almindeligt at have gevindstænger støbt ned i soklen og ført hele vejen op, og jeg tror det er de færreste der gør det i dag.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis