Låsen på mit Bosal anhænger træk er groet fast!!!!

Hej med jer.

Som LDS'er har man jo ofte brug for sin trailer... og derfor har mit træk ikke været afmonteret de senere år....

Det har så bevirket at låsen på mit ellers aftagelige Bosal træk er groet helt sammen!
Jeg prøver nu at blødgøre det og få det til at virke.. men det er ikke nemt, så gode råd efterlyses..


Som det ses kan nøglen ikke komme ret langt ind i låsecylinderen... der mangler vel 10-12mm før den er i bund...

Trækket er 6 år gammelt og fra Bosal.

Og hvorfoor nu alt det bøvl... jo det er ret enkelt da min bil er betinget godkendt til syn pga dette... De skal efter de nyeste ordninger checke om trækket kan afmonteres når det dækker over en del af nummerpladen.
Eller jeg skal flytte nummerplade og tilhørende lys... reelt ikke muligt!

Gode råd modtages med TAK :-)

MVH Njord

MVH Njord
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige lidt opfølgning....

Jeg skrev til Bosal der hurtigt vendte tilbage med anvisninger på en skjult skrue der kunne fjernes...
Den del gik fint, men tandstangen inde i trækket sidder virkeligt fast.. har renset gammelt fedt ud og prøvet med WD40 igen... prøvede at dreje på knappen igen.. men fik desværre kun skadet tre tænder på den trykstøbte del der skal bevæge tandstangen.. så øv øv.. må lige smøre og se om Bosal har yderligere gode råd!!

MVH Njord

MVH Njord
ØV ØV... Nåede ikke at få fat i Bosal inden de lukkede i dag.. Så det må vente til mandag.

Men har surfet en del på nettet for at se prisen på et nyt træk.
Og der er grundlæggende to typer... Faste monterede og aftagelige. Alle specifikt til en Corsa D model.
Det forstår jeg så ikke.. mit "aftagelige træk" sidder med kuglen 1/2 oppe på nummerpladen, jeg formoder at kuglehøjden over jorden skal være rimelig ensartet da man jo kan bytte trailer osv som man har lyst til..

Men endte med at skrive til en af de der leverer både faste og aftagelige for at høre om deres træk er typegodkendte til netop en Corsa D model..
Er de det må de jo kunne monteres lovligt og et fast træk kan fåes fra ca 1000 kr.
OK, så skal man jo have afmonteret bagkofangeren osv for at skifte.. men kan hurtigt blive lettere/billigere end at skulle på et værksted for at få rykket kugle delen af med special værktøj....

Hvad er jeres erfaringer omkring syn af biler med aftageligt træk?
Er I nogen sinde blevet bedt om at afmontere når i har været til syn med bilen?

MVH Njord

MVH Njord
Jeg fandt lige denne video, der viser lidt om hvad der er inden i et Bosal AK5 aftageligt træk:
https://www.youtube.com/watch?v=bbfS3VYKE5Y
Hm på videoen er endda så held at han har træk delen løst når den manglende funktion opdages.. Min sidder låst i den fastmonterede del og der er ikke adgang til tappen i enden af trækkets kobling/sikring!

Så alt tyder mere og mere på en trækkrog med fast knop.. men må være sikker på det er lovligt inden jeg købet et, og adskiller bilens bagende.....

MVH Njord

MVH Njord
Det er ikke tilladt, at have kuglen til at dække for nummerpladen.
Det er et kendt fænomen, at aftagelige kugler ruster fast. De bør meget jævnligt tages af og tørlægges og smøres ind i et tyndt lag fedt. (Mit har så ikke været pillet af de sidste 4-5 år!!!)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM....

Så må jeg håbe du møder en flinkere synsmand der ikke vil have det afmonteret....

Jeg har surfet en del på diverse sider med træk... og der sælges adskilllige der er faste til en Corsa D model.....
Faktisk er det et tilfælde at jeg ikke fik et fastmonteret da jeg købte bilen.. mener at huske de have denne liggende....
Men hos andre forhandlere tilbød de specifikt at der blev monteret et fast træk.....

KAn se et og andet sted at kugle centeret vist skal ligge mellem 35 og 42 cm (hvis jeg husker lidt rigtigt) så det er måske en højde jeg skal checke lidt op på.. min er en Corsa Sport 1,3D.. så den er vist 15-20mm lavere end de almindelige modeller...
Men næppe nok til at det skiller mellem lovligheden af et fast eller aftageligt træk....

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Nu er det en veteran, der kun skal synes hvert 8. år! Jeg regner nu ikke med at det er groet fast, idet den jo ikke somme ud i de værste elementer.
Men fra mine oplysninger, da jeg lavede dette træktøj, ved jeg helt 100% at det er meget forbudt, med straf efter strengeste udmåling, at sætte kuglen op foran nummerpladen, hvilket min gør.
Jeg gider bare ikke have den tunge krog til at fare rundt i bagagerummet, hvorfor den får lov til at sidde på, den sjældne gang bilen kommer ud og køre.

Med venlig hilsen
ktm

 

Smider lige et billede af tandstangen inde i trækket og den knækkede tandkrans...

Her er tandkransen med tre knækkede tænder....
Trykstøbt materiale.. alu eller zink..


Og et kig ind i selve den aftagelige del af trækket med tandstangen...

Og ukendt er problemet ikke.. man kan tilsyneladende finde reservedels sæt i Tjekkiet....


Andre steder klages der over låsens kvalitet... men selve låsen kan man nemt komme uden om når man lige ved hvordan.....
MVH Njord

MVH Njord
Hvis dette Bosalprodukt lever op til mine erfaringer med Bosal udstødning, så ville jeg se mig om efter et andet produkt!

Med venlig hilsen
ktm

 

http://www.rameder.dk/anh%C3%A6ngertr%C3%A6k/opel-corsa-d.html?KTYPNR=19726&AHKID=9
Her har de nogle forskellige...
Både de faste og aftagelige.. nogle erfaringer du kan komme med af gode / dårlige oplevelser?
 

Det billige Polske træk nederst tiltaler jo lidt da prisen er rigtig....
Men med ukendt leveringstid... Det er lidt flere dele at skrue sammen på dette end de andre, men når man skal have bagkofangeren af.. så et de to arme der skal monteres med to x to ekstra bolte vist ret overskuelig....

MVH Njord

MVH Njord
Realistisk set kan jeg jo ligeså godt forberede mig på at skifte trækket.. Og for at kunne det skal jeg have afmonteret bagkofangeren (et kæmpe plast stykke), men hvordan??

Det er skruet fast flere steder, men jeg ved ikek hvor..
Er der nogen der kan hjælpe, med beskrivelser, billeder videoer eller gode links...

Jeg har forsøgt mig på youtube, men ikke fundet noget....

På forhånd TAK for hjælpen.

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis