Fugtig kælder - Solceller/Udsugning? Erfaringer søges

Hej med jer,

Er i fuld gang med at renovere min kælder og ønsker i den forbindelse at nedbringe fugten til et acceptabelt niveau (40-50%). Lige nu er den omkring 70-80%. Det skal dog nævnes at de sidste 5-10% formentlig skyldes de produkter jeg bruger til at renovere kælderen (pudsning, maling mv.). Vejret for tiden gør det bestemt heller ikke nemmere.

Derudover er det værd at nævne at jeg har dræn omkring huset og der er isoleret/fugtsikret med platonplader på ydersiden. Jeg har INGEN mekanisk ud/indsugning og derfor står luften temmelig stille. Jeg har dog de her ventilationslemme i toppen af mine kældervinduer som kan åbnes. De er dog lukket pt. grundet den meget fugtige udvendige luft. Jeg har ladet mig fortælle at der primært skal udsuges om sommeren?

I den forbindelse har jeg kigget på diverse solvarmeanlæg som hævder at kunne supplere med varm og vigtigst af alt: tør luft. Jeg har radiatorer i min kælder som sørger for at der altid er over 17 grader, så det er kun for at affugte kælderen at jeg vil kaste mig ud i dette.

Hvad er folks erfaringer? Jeg har kigget på hhv. SolarMagic og Solarventi som begge har produkter som hævder at kunne hjælpe på problemet. Jeg tænker bare: hvis der suges luft ind vha. disse, vil de så ikke hive den nuværende realtivt høje luftfugtighed med ind? Eller bliver den magisk fjernet undervejs?

Jeg har også overvejet blot at etablere udsugning til at starte med, men vil det skabe nok airflow?

Tak for hjælpen

Mvh Allan 



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På denne tid af året er der ingen gevinst ved at suge luft ud, da du er nød til at have åbent et andet sted for at ventilatoren kan trække luft ud.
Jeg tror ikke at et sol anlæg får fugten til at forsvinde, men varm luft kan bære en større mængde fugt end kold.
Almindelig luft fugtighed skulle gerne ligge på 60-65 %.
Har du hørt om Drytech?

De fjerner kort sagt fugt fra kælderen ved hjælp af elektroder indvendigt i kælderen, som sender vandet ud til et spyd i haven. Jeg er nok ikke den bedste til at forklare det, men du kan læse om det her: http://drytech.dk/hvordan-virker-drytech/

Det kunne være en mulighed?

Det har i hvert fald virket for vores vedkommende. Kælderen er i dag knastør ;-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Håndværkeren, tak for svar. Jeg har ventiler i toppen af mine kældervinduer, dog ved jeg ikke om det er nok til at skabe cirkulation nok i luften.

Larspetersen, tak for svar. Ja, jeg har faktisk haft producenten af ECBS2 (http://ing.dk/artikel/magisk-affugtningssystem-indstillet-til-produktprisen-131382) ude og kigge på kælderen. Dog kunne han ikke vurdere om det ville være den rigtige løsning for mig, fordi jeg lige har renoveret alle vægge (nedfræset helt, påført KC mørtel m. kulekalk og til sidst slutpudset med Skalflex Multispartel). Hvis jeg havde saltudtræk, tydlige fugttegn på væggene om 6 måneder skulle vi tale sammen igen.

Men, jeg syntes godt nok at der er blandede holdninger til elektro-osmose. Koster det i øvrigt ikke kassen at få etableret? Må jeg være så fræk at spørge til hvad du gav?

En anden mulighed jeg har kigget på er at få opsat en luft-luft varmepumpe som eftersigende også kan affugte. Jeg er dog ikke helt overbevist om det er løsningen endnu. For mig gælder det i første omgang at få skabt cirkulation er jeg ret sikker på.

Hej bartroff
Jeg har også læst om Drytech og deres elektro osmose.
Med et hus så åbenbart ligger over et gammelt vandløb( sådan tænker jeg nogen gange) har jeg været på jagt efter drømmeløsningen.
Dvs. billigt og effektivt.
Jeg satte en lørdag af til analyse af ” electro osmose” .
Forholdsvist hurtigt fik jeg et billede af hvad det går ud på., og besluttede mig for et opstille et forsøg i min kælder.
Manøvren er kort sagt enkel:
• Bor huller ( 16 mm ) 20-30 grader i kældervægen med ca 1. meters mellemrum. Jeg valgte 50 cm.
• Stik titanium tråd ned i hullet som angivet i vejledningen nedenfor.
• Prop mørtel i med en fugepistol.
• Min. 2 m. fra huset banker du et jordspyd ned.
• Forbind titanium tråden med en leder ( jeg har taget et alm . kobberkabel og forbundet med kronmuffer)
• tilslut en omformer( jævnstrøm) Spyd i jorden er minus. Din væg skal være plus.
se disse link for en Komplet installations vejledning.
http://www.lectros.com/lectros_misc.asp?ID=SYS
http://filesdown.esecure.co.uk/Lectros/11._EODP__Installation_PDF_undated.pdf_01122008-1022-09.pdf 
http://filesdown.esecure.co.uk/Lectros/12._Lectros_12_page_brochure_undated.pdf_01122008-1020-40.pdf

På Ebay.co.uk kan du købe ” gør det selv” installationer for ca. 4.000 DKK.
http://www.ebay.co.uk/itm/ELECTRO-OSMOSIS-DAMP-PROOFING-OSMOTIC-DPC-KIT-25-METRES-/130487937325
( bemærk varernes fri bevægelighed inden for EU så ingen told mv.)
MEN 4000 + er jo også en slags penge. Så hvorfor ikke finde stumperne selv.

Jeg købte et jordspyd 2000 mm. kr 200 incl fragt
Titanium tråd 5 meter på ebay 100 kr incl fragt.
Resten af stumperne havde jeg selv.
Jeg har sat en 7,2 V 300 milliampere omformer til.
Det har kun kørt i 14 dage, men jeg har IKKE observeret vand på mit gulv ved meget regn som tidligere.
Jeg kan se du bor i 2770. Hvis du vil se forbi og se installation nærmere an er du mere end velkommen ( medbringende en sodavand ) Skriv en PM for kontaktoplysninger
De bedste hilsner
 

Hej Ravn78

Det er godt et år siden du skrev ovenstående. Er vældig interesseret i hvordan det går med dit hjemmelavede Elektro Osmose system? Jeg er ret hooked på systemet som alternativ til at lægge omfangsdræn, men den første professionelle udbyder giver straks et overslag på 85.000,-. Det er lidt mange penge hvis man ret nemt kan GDS med lignende effekt...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hmmm Ravn havde dette post for over et år siden, og han har kun dette ene post på forum.... tror ikke du får noget svar !!

men det er bestemt et spændende emne med Elektro Osmose.
har søgt lidt på det og man møder forskellige svar på om det virker ! set teoretisk så er det noget om det ! men set praktisk så er spørgsmålet om det flytter så meget vand at det har en gavn

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

som I skriver er der gået 1 år, men andre kan jo få glæde af både spørgsmål og svar .
jeg har en kælder som er tør (isoleret) og fuldt opvarmet. et af rummene bruger vi til at tørre tøj. i tøjrummet har jeg sat en lille affugter(kompressor). den har påtrykt max effekt på 60watt og har hydrostat. jeg vil vurdere at den 'køre' ca 10 min i timen (dvs. bruger i snit 6 watt/h).strøm forbruget er derved minimalt. den trækker til gengæld temmelig meget fugt ud af luften (1-2 liter/dag).
affugteren har kørt problemfrit siden 2008, hvor den blev købt for ca. 400 kr i silvan.
måske vær at overveje hvis man har et rum med meget fugtighed.
den bruger helt sikkert mindre strøm end hvis vi havde en tørretumbler til at tørre tøjet og sikre samtige en knas tør kælder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også