plankebord behandling

Hej LDS brugere og andre

Jeg har for nylig fået fat i en stor flot bøgetræsplanke på ca. 1x2,5 meter.. den er ubehandlet, men ser lidt kedelig ud efter at have stået ude i nogle år. jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken proces (værktøjer, slibning, oliering/lakering osv.) der skal til for at opnå følgende look: 

eksempel 1
eksempel 2
eksempel 3

det skal siges at træbordene på billederne er egetræsborde.

Håber at nogen af jer har nogle gode input! mange tak
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På med en båndsliber, men lad være med at trykke på den, du skal kun styre den og du må kun slibe på langs med årene. Brug først en grov sandpapir og så en fin til sidst. Fjern alt slibe støv og giv pladen flere lag olie. Afslut med polering med bløde klude.
Mange tak for dit input, har du nogen tips omkring hvilken træolie der ville egne sig bedst til behandlingen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ikke ud over at det skal være en lys træolie, men du skal være klar over at når du giver træet olie så rejser træet sig, så der skal slibes med meget fint sandpapir imellem hvert lag olie, og stadig kun langs med årene.
Hej Stefan.

Skal dit, iøvrigt hamrende flotte, bord stå inde eller ude?

Skal det stå ude vil jeg klart anbefale Junckers terrasseolie Natur
Skal det stå inde er det eneste rigtige i mi. Optik Junckers Rustik Bordpladeolie.

Giv det gerne en 3 gange inden for den første uge og så en gang hver anden uge indtil den har fået en 6-8 gange.
Der er lidt arbejde i det, men det belønner sig virkeligt på den lange bane.
Jeg har selv et egetræs køkkenbord som trods det at vi ikke behandler det ret skånsomt, stadig står stort som ny efter 5 år
Mvh
Martin



www.malermester-hansen.dk
Jubiiiii
Jeg havde netop håbet på at du lige kom med et råd om olien Martin
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den skal bruges indendørs som spisebord, så den får nok ikke lige så stor belastning som et køkkenbord. Har selv kigget på junckers bordplade olie og hvis den kan give det rigtige look, så er det helt perfekt. Tror i at jeg behøver at give træet en form for bejdse for at opnå farven a la de borde jeg har linket til? 
Tak for det Jørgen

Jeg syntes at det færdige resultat med bordpladolien, minder meget om når træet er vådt, så prøv at fugte det og se om det er det resultat du ønsker.

Vil du gerne have det bejdset først, ville jeg personligt hoppe væk fra olien, og i stedet f.eks. gå over i en skibslak efter bejdsen, skibslakken kan du også kan få i en der ikke er voldsomt blank.
Jeg syntes Hempel's Dura Satin Varnish står fantastisk smuk, vi bruger den ofte på trappegelændere efter vi har mahognybejdset dem, det ser simpelthen fantastisk ud.
Du kan se lidt mere om den her: http://malermakker.dk/hempel/lakker/olie/dura-satin-varnish

www.malermester-hansen.dk
Nej du skal ikke tone bordet med bejdse hvis du vil give det olie. Du kan vælge olier med forskellig lød fra helt hvidlig og klar (som stadig vil gøre emnet mere gyldent, da olien ændrer lysets brydning) til olier mere mere gylden og evt. brunlig farve.

Når du har fået slebet bordet ned og kan give olie, så begynd med at væde bordpladen til den er tæt på mætning. Så tager du mellemfint slibepapir omkring korn 250 og arbejder olien ind ved at slibe med let tryk i længderetningen. Den overskydende olie og slibesmuld aftørres og pladen tørrer op. Når tør giver du lidt olie igen og sliber i olien med finere papir omkring korn 400, aftørrer, tørrer og gentages evt. et par gange. 
Hvis du ønsker glans på bordet tørrer du til sidst bordet over med en olieklud og lader det tørre uden af slibe. Vil have endnu mere glas efterbehandler du med linoliefernis.


Herunder: Asketræsbordplade behandlet med Trip Trap Bordpladeolie (men Junckers er ganske givet også et udmærket valg)

Øhm, med fare for at blive skudt ned her, så syntes jeg det er en fin behandling du foreslår Lars, men måske lidt på kanten til det overdrevne...

Påfør olien så overfladen står med et tyndt, blankt lag olie, så sørger man for i 15-20 minutter at den står blank overalt, er der partier der bliver matte fordeler man lidt af olien hen til det matte partie.
Efter 15-20 minutter kan man lige tage sådan en skrubber som den her og køre bordpladen over med den:
http://www.danskfarveshop.dk/3M-Dansk-Farve-Shop/3M-Scotchbrite-skrubber-hvid.aspx
Og så tørrer man det overskydende olie af.
Så tørrer det og der kan så gentages

Mere bøvlet behøver det ikke være, men bare min mening

Men det er vel lidt henad samme behandling som din, jeg syntes bare det virker lidt bøvlet og unødvendigt med forskellige slags sandpapir og slibe det ned i underlaget osv.

Well, just saying - og vi er vel i bund og grund enige

God arbejdslyst med det.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Martin vi har jo bare to versioner af samme metode. Forskellen som jeg ser er primært hvor høj glans man ønsker på færdige produkt.

Men som et trediemandsbidrag, så tager vi lige Trip Traps vejledning til oliebehandling:
(bemærk især den helt korrekte angivelse af, at også bagsiden skal behandles for at modvirke pladen slår sig pga uens udtørring)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også