Valse 1½" stålrør, hvor?


Hej,

Jeg skal have valset et 6 meter stålrør, hvor kan jeg få gjort det i Kbh-området?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af zikzak på 22 jul 2014 19:14

Hej,

Jeg skal have valset et 6 meter stålrør, hvor kan jeg få gjort det i Kbh-området?

Hvad havde du forstillet dig du kan ved at valse det ?

Så skal det være et trukket rør, for de fleste rør du køber i dag er netop valset runde og svejset sammen. Du får nok svært ved at finde en smedie der kan lave det, det vil være nemmere at skære røret i 4 lige store dele og så svejse dem sammen.
I Jylland kunne BK Teknik i 8961 Nørager nok lave det - om det var trukket eller valset..(det har ikke så maget at sige, med moderne grej..). men det hjælper ikke spørger så meget
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok tusind tak både Jørgen & GardenGirl..

Det er til at lave sådan et her:
http://www.flamingfun.com/files/2023/exitonearmvolt.jpeg

De bliver både lavet i aluminium og jern - jeg vil gerne prøve at lave et i jern - måske har du ret Jørgen, at det er lettere at lave det i 4 dele (normalt bliver det lavet i 3 el. 5 dele pga. trykfordelingen) - jeg har bare set et sted at der var en der havde lavet det i ét stykke - og tænkte at det måske ku være let og nemmere at få et helt rundt hjul ved at gøre det på den måde - HVIS man altså kan finde en der kan bukke så lange stykker..
Annonce
Det er muligvis fordi du ikke ved hvordan man bukker et rør af den dimension. Røret fyldes op med fint sand der stampes til i røret der bliver proppet i hver ende. Det gør man for at røret ikke skal ændre form når det bøjes, når røret er bøjet bankes sandet ud igen.
Hej.
Nå nå Håndværker. Du kommer vist for sjældent ud, for den beskrivelse af starten
på processen virkede nok indtil midten af forrige århundrede.
En rørvalse er tre matricer der kan indstilles til den ønskede diameter på ringen.
Jeg fik selv lavet nogle til skibsrat med en diameter på ca en meter, altså ca 3m
rørlængde.
Jeg kan ikke lige huske hvor, men det kan jeg da prøve at finde ud af, men prøv da at
spørge et par smedeværksteder.

mvh

 varmetossen

Det tror jeg de fleste maskinværksteder kan klare, bliver det ikke for tungt i jernrør?
(prøv evt. at finde et firma der laver, vindeltrapper, der indgår ofte valsede rør.)

Skal det være fint og blankt, så få det lavet i rustfrit rør, de findes i tyndere gods.

Det sagtens valses i et stykke......

Tusind tak for jeres feedback..

Jørgen: Jeg har ikke hørt om den metode med sandet..

Klaus: Du må da meget gerne finde ud af hvor, hvis det ik er til det store besværer. Og ja, vil prøve at ringe rundt - men ku være meget rart med en anbefaling - vide på forhånd at det er noget de gør sig i..

Jens: Jo tendensen er at de blir lige lidt i den tunge ende når de laves i jernrør - derfor laves de oftest i alu - men de kan sagtens være gode i jern - og hvis man laver det i ét stykke, så vil man ku spare samlingernes vægt bort (altså det er jo fint at svejse flere stykker sammen - men normalt laves de så de kan skilles ad og i samlingerne er der så brugt et massivt alu/jern stykke. Ved at lave det i ét stykke, blir det så selvfølgelig mere bøvlet med transport..)

Jeg har ik den store forstand på de forskellige rør-kvaliteter - ville jeg ku bruge sådan ét her? =
http://www.wattoo.dk/sort-gevindroer-svejst-middelsvaer-6-meter#1726=16548
(Jeg har ingen krav til at det skal ha en bestemt finish i forhold til udseende, bare at det skal være billigst muligt - jeg ved fra en video om en der har lavet det i "S355 steel tube 33.7 mm o/d 3.2mm wall" - jeg vil gerne at røret skal være en smulle tykkere, omkring de 40mm)
Jeg tror du skal købe røret, det hvor du skal have det valset, så har de, de rigtige valser, og et materiale de er vant til at arbejde med.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis