Fibo element vægge

Hej alle

For noget tid siden spurgte jeg i en tråd angående afblænding af dørhul, med mursten eller gips. 
Nu har jeg dog fundet ud af at alle mine indvendige vægge er udført med Fibo elementer. Grunden til jeg spørge er at jeg har set at man skal bruge mursten når resten af væggen er mursten, ellers vil væggene ikke arbejde ordentlig sammen, og man ville kunne se hvor der er den afblændede dør.

1. Så er mit spørgsmål om jeg kan "nøjes" med gips eller gasbeton eller andet, nu da væggene er fibo elementer? Det vil jo nok gøre mit arbejde en del nemmere
2. Hvis jeg skal bryde en væg ned som er med fibo elementer, er der så ikke en masse armering i som jeg kan få problemer med, og hvordan håndtere jeg lige det - er det bare frem med hammeren og vinkelsliberen når jeg river væggen ned?

Væggen er ikke bærende.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Til dit første spørgsmål.
Vil jeg murer det op i letklinkeblokke. "lecablokke" Hvor jeg vil borer en binder i hver side af elementerne, for hver blok, du murer op i højden. Letklinkeblokken har et bedre styrketal i forhold til porebetonen "gasbeton" som derfor vil matche betonelementerne bedre.

Til dit andet spørgsmål.
Der vil være en del armering i og det vil blive et hårdt arbejde at komme igennem. Hvis du er heldig er det opdelt i små elementer der er sat sammen, i forhold til et helt vægelement. Der kan man gå efter samlingerne mellem elementerne og frigøre dem. da de som regel er fuget op.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Grunden til jeg nok helst vil benytte gasbeton er at de kun skal limes sammen. Hvis jeg skal i gang med lecablokke skal jeg til at mure den op, hvilket jeg tror er sværere end bare at lime gasbetonen.

Jeg kan forholdsvis hurtigt se om det er smalle elementer hvis jeg lige hiver tapetet af. Der er ingen skade ved at afprøve det, ellers må jeg bare have den murer på som i øvrigt vil gøre det for 5000 kr (2,4x3,2 m væg). Det er bare nogle dejlige penge at spare
Er der nogen der har en kommentar inden jeg går i gang med gasbeton eller lecablokke? Og ellers går jeg også i gang med at rive væggen ned. Kan altid bede en murer om det hvis det bliver en uoverskuelig opgave.
Det ser faktisk ret nemt ud: https://www.youtube.com/watch?v=pM5EEZ5zKjE

Hvad siger I?
lega blokke er nemme at bygge med. det tag ikke ret meget længer tid end med porebeton.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis