Beklædningsbrædder slipper i fer og not

Hej Forum

For ca 1 månedstid siden, påbegyndte jeg, at male mit træhus fra den oprindelige gule farve til sort. Efter jeg blev færdig med den ene side, så har træet givet sig rigtig meget, og nogle steder slipper brædderne fer og not. Nogle steder er det så grelt, at man kan se hvad der gemmer sig inde bagved.

Er det normalt og vil træet "vende tilbage" så det igen hæfter ved fer og not?

Bør jeg iøvrigt være bekymret over, at træet har givet sig så meget?

vh Michal
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det trækker sig sammen her i tørken. Det vil række sig igen, når det bliver mere fugtigt i vejret igen.
Det har været lidt rigelig fugtigt, da det blev sat op.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu bliver det så også væsentligt varmenere når det bliver malet sort, derfor vil det også trække sig mere end normalt.

Det er fordi det har været for vådt ved opsætningen i første omgang, eller der har været opsat for løst, med for meget luft mellem brædderne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for jeres svar.

Med til historien hører, at huset blev bygget i 2009 og der ikke på noget tidspunkt har været stor afstand mellem brædderne før nu.

Jeg tvivler derfor på at træet har været for fugtigt. En mulighed kunne være, at det var sat for løst op.

Alle steder ser det normalt ud lige blot fra nogle få steder, som nu er sorte. De resterende steder er huset forsat gult, så jeg ved reelt ikke om jeg vil se samme udfordring andre steder når jeg får malet.


Er der noget jeg kan gøre anderledes for at forhindre, at forhindre at træet trækker sig?


Vh Michal.
Hej.
Brædderne kan sagtens være for fugtige i 2009 da de blev sat op. Der er et maks krav, for hvor stor en fugtighed de må indeholde inden de må sættes op. og det lader til det ikke er overholdt ved første tanke.

Problemet kan give fugtproblemer men det kommer helt an på hvilken vindspærre der er sat på 2 centimeter bagved beklædningen.
Hvis den har en høj difentationstæthed vil det være fugt sikkert.

Jeg kan ikke se hvad man kunne gøre, for at forbedre det . Da jeg ser det som en konstruktiv fejl.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej

Hvis træet har været for fugtigt ved opsætning, burde man så ikke have set min udfordring tidligere?

Nu skriver du konstruktionsfejl, er der noget sted på nettet jeg kan læse hvor vidt det skulle være tilfældet eller ej?

Vh michal
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Så har jeg modtaget svar fra min ejerskifteforsikring og de afviser kravet og henviser til, at vi her i sommers har haft lange perioder med tørke, som kan bevirke at træet trækker sig sammen, og at det ikke kan udelukkes at træet giver sig igen, når der senere på året kommer mere fugt i vejret. De skriver endvidere, at vores farvevalg fra lys til sort, måske ikke var det mest optimale valg.

Iøvrigt nævner forsikringen, at man må acceptere at træet arbejder i takt med ændringerne i klimaet, når man har købt et træhus da træ er et levende materiale. Forholdet hører derfor under alm vedligeholdelse og er ikke dækningsberettiget.

Er det så bare sur ræv og skal jeg acceptere svaret eller vil det være værd at anke afgørelsen. 

 

vh Michal

Skrevet af cyberc på 10-09-2014 10:06

Så har jeg modtaget svar fra min ejerskifteforsikring og de afviser kravet og henviser til, at vi her i sommers har haft lange perioder med tørke, som kan bevirke at træet trækker sig sammen, og at det ikke kan udelukkes at træet giver sig igen, når der senere på året kommer mere fugt i vejret. De skriver endvidere, at vores farvevalg fra lys til sort, måske ikke var det mest optimale valg.

Iøvrigt nævner forsikringen, at man må acceptere at træet arbejder i takt med ændringerne i klimaet, når man har købt et træhus da træ er et levende materiale. Forholdet hører derfor under alm vedligeholdelse og er ikke dækningsberettiget.

Er det så bare sur ræv og skal jeg acceptere svaret eller vil det være værd at anke afgørelsen. 

 

vh Michal

Hej Michal.

 

Uden at være sikker så vil jeg mene de har ret, i og med det netop har været tørt og du har malet det sort og derved tilført ekstra varme til træet i forhold til tidligere.

 

Plus det, at det er alm. vedligehold.. har du prøvet at fugte træet for at se om sprækkerne forsvinder?

 

 

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af cyberc på 20-07-2014 21:35
Tak for jeres svar.

Med til historien hører, at huset blev bygget i 2009 og der ikke på noget tidspunkt har været stor afstand mellem brædderne før nu.

Alle steder ser det normalt ud lige blot fra nogle få steder, som nu er sorte. De resterende steder er huset forsat gult, så jeg ved reelt ikke om jeg vil se samme udfordring andre steder når jeg får malet.

Vh Michal.

Nu er dit spørgsmål jo efterhånden nogle måneder gammelt, så det må være tid til at spørge hvordan det er gået.. er der kun de steder du har malet sort der er sprøkker, eller er de reelt bare mere synlige her?

Du skriver ikke specielt meget om hvor og hvor meget det gaber, billeder ville måske kunne belyse problemet.

Du skriver at ejerskifteforsikringen har afvist at dække kravet, hvad var dit krav, egentligt.. ny beklædning eller ?

 

MVH Njord

 


MVH Njord

Hej Forum

Nu er det gået nogle år efter mit første indlæg og problemet er ikke blevet bedre, men kun værre. Træet har ikke trukket sig sammen, så fer og not samler sig derfor ikke heller ikke om vinteren.

Jeg har overvejet at kontakte efterskifte forsikrigen igen, da jeg mener det må være en konstruktions fejl, og at træet har været for fugtigt da det blev sat op. Jeg er blot i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an?

At vi har valgt at male huset sort, bør ikke have nogen betydning da beklædningen skal kunne tåle at blive malet. Huset blev bygget i 2009 og jeg vil derfor med rette mene at vi som ejere kan forvente at huset er bygget efter de nuværende regler og at tørre tiderne for træet derfor er overhold.

Oprindelig var mit krav at forsikringen skulle udbedre skaden, Nu er jeg dog ikke så sikker på at skaden kan udbedres men at facaden formentig skal udskiftes. Jeg har snakket med en tømmer og han mener ikke at resultatet ved en udbedre bliver godt eller kønt. Den eneste vej vil være en udskiftning af facadebrædderne.

Vise steder gaber fer og not 1cm andre  steder mellem 5mm- 10mm

jeg skal prøve at tage nogle billeder.

vh




Hvad siger ejerskifteforsikringen?

Jeg syntes det ser ud til  de tidligere har afvist noget ansvar, og hvad var da grunden til afvisningen?



MVH Njord
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også