12 mm gulvspånplade på strøer, c-c 30 cm

Jeg skal lægge nyt laminatgulv, og for at gøre det lettest og samtidig få gulvet til at passe i højden med omkringliggende gulve ville jeg supplere med nye strøer imellem de gamle, og så lægge 12 mm gulvspån (da jeg ikke kan finde noget 16 mm online?).

Nogen der ved om 12 mm gulvspån er OK med 30 cm mellem strøerne?

Jeg regnede lige på nedbøjningen (er gammel statiker, så kunne ikke lade være) og 12 mm med 30 cm er i teorien dobbelt så stift som 22 mm med 60 cm mellem strøerne. Men i praksis, er der så nogen der har erfaringer de vil dele ud af?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For lige at klarlægge:
nuværende konstruktion: 22 mm parketgulv, 60 cm mellem strøer
foreslået ny konstruktion: 12 mm gulvspånplade, 30 cm mellem strøer...
Hmm gulvspån i 12mm er åbenbart kun til svømmende gulve.
Alternativet kunne være 15mm krydsfiner, stadig 30cm mellem strøerne, og så laminatgulv herpå. Det må også være en rimelig stærk konstruktion?

Krydsfiner er ikke så glat som spån, men skum-folien under laminatgulvet udligner vel dette ?
Jeg ville godt kunne leve med de få mm som gulvet blir højere iforhold til 12 mm
Ja, underlaget skal nok tage den smule struktur der er i krydsfineren.

Krydsfiner er jo også væsentligt stærkere end spånplade, så en 15mm med c/c bjælke afstand på 300mm, vil jeg mene er rigeligt.
Tak for svaret - det tror jeg må blive planen. Klikgulvet jeg har forelsket mig i er 12 mm, så 15 + 12 = 27 mm er kun 5 mm over omkringliggende gulv. Det håber jeg bliver ok og ikke for irriterende en fornemmelse at gå over.
Tænker du på et specifikt produkt eller bare sådan en aluskinne som man monterer "skråt" henover overgangen?
Det er en skinne med en skrå opkant på den ene side, så den ligger lige og ikke skråt.
Tak, fandt nogle online der ser fine ud.

Et enkelt supplerende spørgsmål: "gulvbjælkerne" der pt. bærer gulvet ser ud til at være 55 mm i højden, ikke ligefrem et standardmål. Hvordan ville I supplere med nye strøer? Købe nogle lægter el.lign. 50 mm i højden og så lægge nogle masonitbrikker under?
Ja, jeg ville anvende kerto strøer, også klodse dem op i højden.

Lægter kan også anvendes, men er ikke altid helt rette, det er kerto strøer så til gengæld, men er jo også lidt dyrere.
OK, men Kertoer er kun 40 mm i højden, så afhængigt af hvor langt jeg har imellem mine "bjælke"understøtninger (som jeg ikke har undersøgt endnu men skyder på 60 cm) kan det måske blive nødvendigt at mellemunderstøtte Kertoerne helt nede fra betonen. Så bliver det lidt mere omstændigt, men klart, det er en opvejning i forhold til hvor lige lægterne er.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis